Si en aquest món hi ha una
obra mestra de la pintura que hagi rebut més elogis, que hagi estat més
visitada, que hagi arrencat més admiració i arrossegat més misteri, aquesta
obra d'art és la Mona Lisa.
La Gioconda o Mona Lisa és una
pintura de Leonardo da Vinci, el retrat més famós de la història i, potser, el
quadre més famós de la pintura occidental. És un retrat de mig cos en què
apareix una dona que mira directament l'espectador amb una expressió que sovint
ha estat descrita com a enigmàtica.
Crítics i especialistes de tot
el món han tractat d'esbrinar qui és aquesta bellíssima senyora del somriure
misteriós. Teories de tota mena, interpretacions rocambolesques i una sensació
general d'embolica que fa fort, ens fa adonar que el que s'amaga darrera
aquesta obra deu ser d'una gran transcendència política.
Perquè, altrament, tampoc fora
tan difícil de comprendre que si, com sabem perfectament pels biògrafs de
Leonardo i els historiadors del Renaixement a Itàlia, Leonardo treballava pel
Duc de Milà i el seu nebot Gian Galeazo Sforza era casat amb Elisabeth d'Aragó,
doncs que la senyora Lisa, la Mona Lisa, fos la jove de Ludovico Sforza, el
Moro, duc de Milà. Com a hipòtesi certament és la més plausible.
En el fons del quadre hi veiem
un paisatge, alguns diuen que inspirat en les vistes de què Leonardo va poder
gaudir als Alps durant el seu viatge a Milà. Un paisatge d'atmosfera humida i
aquosa que envolta la dama. S'ha intentat localitzar la zona, però no hi ha cap
conclusió definitiva.
És un paisatge real el
paisatge de la Gioconda? Com que no es pot identificar amb cap paisatge italià
concret, la totalitat dels entesos creuen que és imaginari. Però, per què
hauria d’inventar un paisatge el pintor que més va fer perquè la pintura
semblés real?
¿Per quin motiu avui volem
dedicar aquest capítol de La clau de la nostra historia al quadre de la Mona
Lisa?
Isabel d’Aragó era la filla
d’Alfons II, rei de Nàpols i per tant una princesa de la casa reial catalana.
El que se'ns planteja, doncs, no és qui era el personatge tant delicadament
retratat per Leonardo sinó, quina relació tingueren els membres d'aquest
llinatge i el mateix artista amb Catalunya. I quan parlem de Catalunya, en
aquest cas ens volem referir a la Catalunya física, geogràfica.
Perquè sorprèn molt el
paisatge de fons d'aquest retrat. Un paisatge que evoca unes muntanyes
singulars, úniques al món i de gran significació per als catalans. És per això,
justament que avui hem convidat a l'Albert Fortuny, un enginyer, com enginyer
fou en Leonardo Vinci, a fi que ens exposi les seves observacions sobre el
paisatge montserratí que emmarca la figura de la Mona Lisa. Un paisatge que es
repeteix en diverses obres del gran geni del Renaixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada