Durant la nit del franquisme,
ETA va ser una organització armada que comptava amb el suport, explícit o implícit, de totes les forces democràtiques
que supervivien en la clandestinitat. Arribada la transició, ETA va anar
quedant cada vegada més marginada i, a banda del moviment abertzale a Euskalherria,
només l’independentisme català de l’època establia una mena de lligam, barreja de
simpatia i admiració. Tot això, però, es va anar acabant a mesura que ETA
cometia accions cada vegada més condemnables i execrables.
De fet, però, no volia
escriure sobre ETA, sinó sobre l’article que me l’ha fet reviure i recordar-la en
els seus moments, potser, més salvatges i horribles. “Despullament” és un dels
articles del llibre “L’ànima dels poetes”. Narcís Comadira comença parlant-nos
de la tardor, l’antiga primavera d’hivern que significa el despullament de l
natura.
Bientôt
nous plongerons dans les froides tenèbes. Un vers sobre la tardor del gran poeta
francès Charles Baudelaire, el poeta de l'Spleen (Quand le ciel bas et lourd pèse comme un couvercle). La tardor, l’estació del despullament,
l’estació avantsala de l’hivern en què la fredor, la nit i la tristesa cauen
damunt de terres i persones, condueix el poeta a recordar un home que pensava
que pensar és allò que ens distingeix de les bèsties. L’home que va ser abatut
per un tret covard i assassí. Un tret que volia assassinar també, sense
aconseguir-ho, el pensament i el diàleg.
“Pensar. I com que pensar no
vol dir tancar-se en els propis pensaments, sempre a punt de l’encastellament
orgullós, sinó mantenir-los oberts als processos de pensament dels altres. Com
que pensar vol dir una constant feina de correcció damunt dels propis
pensaments, aquell que creu en el pensament, creu en el diàleg, perquè espera
que en el pensament de l’altre pot haver-hi una espurna d’aquella veritat que
persegueix el pensament col·lectiu”.
Espriu va dir que “el mirall
de la veritat es va trencar en mil trossos”. Orgullosos, vanitosos i ignorants creiem
estar en la possessió de la veritat absoluta, quan l’únic que tenim –i podem
sentir-nos afortunats- n’és només un simple fragment.
“No es pot dialogar amb la
irracionalitat, però sí amb el pensament; per més allunyat que estigui del que
ens és propi. La raó no existeix, la construïm amb les aportacions més
diverses, mentre siguin raonables. Mentre arrelin en el pensament i no en les
vísceres. Mentre tots estiguem disposats a sacrificar alguna cosa de nosaltres,
alguna cosa d’aquell pensament que tant ens satisfà, per construir un pensament
més just i conformat a la llibertat de tots.”
Quanta raó, quanta veritat
acumulada ressona en aquestes paraules! I quant difícil i complicar és de
poder-les aplicar, de poder-nos-les aplicar individualment a nosaltres
mateixos!
Aquestes reflexions són
aplicables en qualsevol dels àmbits de la nostra vida. També, al moviment
independentista català. Fins ara, hem fet un llarg camí ple de dificultats per
arribar on som ara. Tres-cents anys de lluita i sacrifici, però també
tres-cents anys d’evolució del pensament, de configurar diverses raons,
diversos pensaments; de sacrificar també petites parcel·les de nosaltres i de
les nostres raons individuals per acabar aconseguint un pensament racional,
potent i majoritari.
“Perquè, en definitiva, és de la llibertat del que es tracta. De la
construcció de la màxima llibertat per a
tothom. Llibertat que vol dir autodeterminació que serveixi la solidaritat.
Sense independència personal i col·lectiva, sense autodeterminació de les
persones i dels pobles, no hi ha projectes comuns de futur, no hi ha
possibilitats de construcció d’espais de convivència. Només hi ha domini i
subjecció, que sempre són llavors d’odi i de violència.”
Pensem-hi...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada