Em proposo i us proposo fer un
breu, però intens passeig per una de les obres més conegudes de WiliamShakespeare, El mercader de Venècia.
Mirarem de fer el recorregut fixant-nos en
alguns dels aspectes més importants de l’obra. Començarem per una breu
introducció, seguirem amb la trama i el conflicte dramàtic que se’ns presenta.
Ens fixarem especialment en el conflicte de Shylock i Antonio; l’amistat, l’amor....
Veurem la importància del temps i l’espai en l’obra i el paper que hi juga l’equívoc
sexual i la comèdia. Finalment, ens fixarem en l’ús que Shakespeare fa de la
metàfora, concretament de tres metàfores.
Comencem, doncs, per fer-ne
una petita introducció (podeu veure'n un resum aquí)
El mercader de Venècia va ser
escrita per Wiliam Shakespeare sobre el 1596-1597 i està considerada una de les
grans comèdies del dramaturg anglès. Es tracta d’una obra estructurada en cinc
actes que contenen un total de vint escenes.
En l’acte I assistim al
plantejament de les dues trames principals que configuraran la història.
Aquestes dues trames estan completament entrellaçades i formen un tot únic amb
completa dependència l’una de l’altra.
En l’acte II vivim la situació
creada a l’entorn de la prova de l’elecció del cofre per part dels pretendents
de Porcia.
En l’acte III, assistim a la
intervenció de Bassanio en l’elecció del cofre i com, després d’escollir
encertadament, obté l’amor de Porcia. També se’ns anticipa, amb l’inici de la
venjança de Shylock, allò que serà l’acte IV.
L’acte IV és pròpiament el
desenllaç de la trama de la venjança a través de l’escenificació del judici de
la demanda de Shylock contra Antonio.
Finalment, l’acte V i últim
ens presenta com es resol la metàfora dels anells i assistim al clàssic “final
feliç” de moltes de les comèdies de Shakespeare.
Fem un breu repàs de les dues
trames que componen la història...
Tal com hem citat abans, el
text està escenificat en base a dues trames que es complementen l'una a
l’altra. Per una banda, tenim les tribulacions i peripècies de Bassanio per
conquistar Porcia i, per una altra, l’odi i la venjança que Shylock vol dur a
terme contra la persona d’Antonio. Aquestes, serien les dues trames principals
que, acompanyades d’altres de secundàries com, per exemple, l’amor entre
Jessica i Lorenzo, configuren l’obra del dramaturg anglès.
Aquestes dues trames apleguen en elles una mateixa lluita, en dos
sentits i a través de dos mitjans diferents, per a l’obtenció del poder polític
i econòmic.
En efecte, Shylock, amb la
seva venjança, busca, per una banda, mantenir la seva forma de vida que és la
usura i, per una altra, pretén vèncer al sistema –la societat cristiana de
Venècia -utilitzant el propi sistema. El seu error principal és oblidar que les
lleis de Venècia van ser creades –com la majoria de lleis -per protegir els
seus creadors: la societat veneciana i, especialment, la classe noble i
acomodada.
Bassanio també busca, a través
del seu casament amb Porcia, el poder i la fortuna. Bassanio, però, triomfa i
ho fa, perquè forma part del sistema que Shylock pretén vèncer i, per tant,
forma part d’una mateixa cultura i posseeix idèntics valors ja que tots
–Porcia, la societat veneciana, etc. -són nobles i cristians.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada