Manuel de Pedrolo ha estat un
dels escriptors més llegits de la postguerra i un autor infatigable que va
transitar per tots els gèneres literaris. Ens va deixar una obra poètica
considerable, unes quantes peces teatrals d’importància, centenars d’articles
periodístics i l’obra novel·lística de més gruix de la literatura catalana .
La
importància del llegat de Pedrolo rau, però, en el seu radical concepte de la
creativitat, de l’experimentació, en la incorporació d’estructures i tècniques
de la novel·lística internacional a la tradició literària catalana, en la
investigació i en la innovació tècnica dins d’un sentit d’universalitat de
l’obra literària.
El Pedrolo novel·lista va
recollir algunes de les seves obres dins del concepte estructural del cicle
novel·lístic. Una bona mostra en són els Anònims, els Apòcrifs o la tetralogia
La terra prohibida. El seu projecte més ambició és, però, el cicle Temps Obert.
- I el que fa és això:
escriure la novel·la total.
-Total? –Vaig arrufar el nas-.
I què vol dir, total?
-Vol dir que abraça tota
l’experiència de la humanitat. Hi són descrits tots els tipus humans, tots els
problemes, totes les situacions… Tot, absolutament tot.
…/…
-¿No se us ha acudit mai
pensar que, si en lloc de fer un gest determinat en féssiu un altre, la vostra
vida canviaria o, si més no, canviarien moltes coses d’aquesta vida?…/…
…/…
-Doncs imagineu-vos que a cada
moment, des d’aquest acte original de la naixença, hi ha dues alternatives per
a cada gest, per a cada acte, i us repeteixo que això és simplificar les coses,
perquè les alternatives poden ser deu, vint, trenta, les que us plaguin…
Una mica més endavant, l’any
1955, en el conte El camí, del recull Violació de límits, Pedrolo tracta ja obertament del procés que
es desenvolupa en l’existència de la persona. En la vida de qualsevol ésser
humà, hi tenen un paper important els factors externs, els factors deguts a
fets circumstancials. Si n’hi ha d’altres que són inherents a la capacitat de
decisió de la persona, és evident que, d’una manera o altra, resulten
influenciats o interrelacionats amb aquells que no depenen ben bé de nosaltres
mateixos.
En aquest relat, s’hi
representa de manera simbòlica aquest procés d’existència. L’home va avançant
per un camí (la vida) i, de manera periòdica, es va trobant amb diverses
cruïlles (les situacions, els fets circumstancials) que l’obliguen a decidir
quina nova ruta ha d’emprendre. El nou camí, amb els seus nous paisatges i el
seu nou entorn (una, doncs, de les múltiples possibilitats de la seva
existència), depèn únicament de la seva decisió. Mai, però, no podrà tornar
enrere i no podrà mai saber, doncs, com hauria estat la seva existència si
hagués emprès un camí diferent:
…/… Tot d’una veia que
escollir un camí d’entre una colla que li refusava de saber com eren tots
aquells pels quals no es decidia i, doncs, el coneixement de l’encert de la
seva elecció, no era tan important com aquell residu de llibertat de què
gaudia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada