Està
a punt de ploure. Hi ha coses, doncs, que temem, malgrat saber del cert que
passaran. Quan la pluja cau, impecable i directa, ens resignem sense sospirar.
En pocs segons, l’àrbitre ha baixat de la cadira, les raquetes de recanvi i les tovalloles han
desaparegut al fons de tot de les bosses, els recollidors de pilotes despleguen
una gran lona flexible i fosca.
Llavors
ja no tenim res més per fer. Davant la pantalla del televisor, gairebé sentim
l’olor dels til·lers de Rimbaud en les avingudes de juny. Com els autèntics
espectadors, deixem vagarejar la ment mentre esperem. Hi ha aquesta
tranquil·litat, aquest no-res, aquest París suspès de la porta d’Auteuil. Tota
la tecnologia, tot el frenesí publicitari i esportiu focalitzats en el torneig
prenen un caire de lentitud melancòlica. La setmana que ve farà bon temps a la
final, ho sabem del cert, la terra serà d’un color vermell arena i els
teleobjectius desplegaran el morro monstruós. Però ara tot és una mica avorrit,
ve de gust una tassa de te, posar-nos un jersei encara que fa ci bon temps.
Plou a Roland-Garros.
Plou
a Catalunya....
Aquest és un fragment d’un
magnífic conte de Philippe Delerm, titulat “Plou a Roland-Garros” publicat dins
del recull “La migdiada assassinada".
El final, “Plou a Catalunya...”
és una llicència que m’he permès des de la meva subjectivitat de lector. El
conte m’ha transmès unes sensacions força diferents de les que, segurament,
pretenia l’autor. La meva interpretació, lliure, més que subjectiva, potser
massa imaginativa, m’ha conduït fins al meu país i –digueu-me obsessiu o, fins
i tot, paranoic- a la “suspensió” d’un partit molt diferent: el que fa segles
lliurem per la independència.
I aquesta interpretació tan personal d'un text em permet comentar el paper del lector i de la seva funció interpretativa en l'obra literària.
Joan Fuster deia que la
veritable encarnació d’un text, d’una obra, es produirà en l’acte de lectura.
És el lector el que, lliurement, farà la seva interpretació del text que està
llegint. En paraules de Montserrat Roig: “De De la subjectivitat de l’autor
(idees, pensament) a l’objectivitat (llibre) per tornar de nou, a través dels
lectors, a la subjectivitat.”
Michel Foucault ens deia que l’obra
és una categoria inestable perquè no és res més que un punt d’encontre de
discursos i d’infinites interpretacions. ÉS el lector –afirmava- qui dóna forma
a l’obra; la rep com si fos un trencaclosques desordenat i la reescrius des de
la seva pròpia interpretació, les seves pròpies lectures i experiències
viscudes. I pontificava: “això vol dir que hi pot haver-hi tantes obres com
lectors”
Roland Barthes escrivia que “el text
existeix com a tal a partir de l’escriptura de l’autor i de la participació
activa del lector.” La participació activa del lector esdevé un element clau
dins de l’obra literària. El lector, qualsevol lector, deixa de ser un element
secundari que s’esforça a “interpretar”
què li vol comunicar l’autor i passa a ser un investigador de significat i de
possibles relacions existents dins del text.
Els anys, les diferents
èpoques literàries han comportat l’evolució dels autors, però també i molt
important, la dels lectors. Els “nous” autors han posat al descobert, encara
que sempre ha existit i sempre ha estat present, la figura del lector. De la
comunió entre emissor i receptor, i de la multiplicitat d’intencions i
interpretacions que se’n poden derivar, en pot sorgir un millor aprofitament i
assumpció de tot allò que conforma el fet literari.
Aquesta comunió entre autor i
lector la definiríem amb el concepte d’interactivitat; un concepte estretament lligat a l’estètica
de la recepció, per a la qual el paper central de la literatura resideix en el
lector i en l’acte de llegir. Més encara, interpreta aquesta interactivitat com
un eix central del fet literari. Com diu
Jaime Alejandro Rodríguez, referint-se a aquest concepte en relació a
l’estètica de la recepció: “El texto se entiende así como el depósito de claves
que se le ofrecen al lector para su juego interpretativo.”
M’ha agradat molt. A la primera part m’he sentit a París i a la segona he tornat a Catalunya per entomar amb estoïcisme el que està “caient”.
ResponEliminaAnna Grau