La navegació oceànica des dels ports de la nació catalana està ben documentada des de la Baixa Edat Mitjana, malgrat el que ens pot dir la historiografia espanyola. Coneixem el protagonisme de grans navegants, militars, mercaders i monjos, des del primer viatge d'en Cristòfor Colom cap al Nou Món o de la organització, des de Barcelona, del segon dels viatges colombins. També és un tema molt important les rutes que unien les ciutats catalanes amb el ports andalusos i canaris des del segle XIV.
En el programa d’avui, però,
ens centrarem en una època determinada: la de la navegació comercial amb grans
velers de mitjans segle XIX. A Catalunya, durant aquest segle hi ha una
important activitat de la marina de vela. Entre 1790 i 1870 es van varar a les
drassanes catalanes 732 vaixells, d’entre 100 i 800 tones, amb un total de
128.781 tones.
L’activitat bàsica d’aquests
vaixells era el comerç amb Amèrica. Algunes rutes marítimes han passat a la
història amb el nom del tràfic que hi circulava. Així són molt conegudes “la
ruta de l’opi” o la del te o la del blat. La ruta triangular entre Espanya, el
Mar del Plata i les Antilles és coneguda amb el nom de Ruta del tasajo, , tall
de carn boví, usualment fumat a la llenya i també conegut com a cecina. En
català l’anomenem carn salada i fumada.
Avui, doncs, a LA CLAU de la nostra història parlarem d'una de les Rutes comercials més conegudes dels anys de transició cap a la navegació amb vaixells a vapor: la Ruta del Tasajo i la seva importància pel que fa a la indústria naval catalana i en particular a la comarca del Maresme.
Avui, doncs, a LA CLAU de la nostra història parlarem d'una de les Rutes comercials més conegudes dels anys de transició cap a la navegació amb vaixells a vapor: la Ruta del Tasajo i la seva importància pel que fa a la indústria naval catalana i en particular a la comarca del Maresme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada