Després de respondre
(respondre’m) les preguntes d’en Jaume Barberà, m’agradaria reflexionar també
una mica sobre les paraules finals que acompanyen el seu “formulari”. Diu Jaume
Barberà:
Necessitem
sortir de la situació catastròfica que vivim. No ho farem amb “pit i collons”.
Tots cometem errors, jo el primer. Però el pitjor dels errors és no corregir
quan t’adones que t’has equivocat o que la situació que vius no és la que
pensaves viure o la que et van dir que viuries. Us recomano que llegim o rellegim "Notícia de
Catalunya", de Jaume Vicens i Vives.
Vicens Vives pot tenir
diverses lectures. A mi, particularment, i contràriament al que es deu proposar
en Barberà en recomanar-ne la lectura, em fa veure que hem d’aprendre dels
errors, però no pas per claudicar, sinó per convertir-los en l’impuls que ens
condueixi a la victòria.
Vicens Vives assenyala dues
possibles solucions per tornar a plantejar la idea d’Espanya. El simple fet de
preguntar-se sobre com fer “realitat” una “idea d’Espanya” ja ens indica que
Espanya com a tal no existeix, sinó que el que tenim i hem tingut durant segles
és la conseqüència directa de l’imperialisme castellà. La gran Castella.
De totes maneres en Jaume
Vicens ens diu que hi ha dues fórmules per “construir” Espanya: la de sempre,
la castellana, la dels intel·lectuals castellans i andalusos, la d’Ortega i Gasset que afirmava: “hi ha raons
per anar sospitant que només testes castellanes tenen òrgans adequats per a
percebre el gran problema de l'Espanya integral”. I una altra de molt diferent,
la catalana, la que sempre va intentar el catalanisme polític: “canviar Espanya
des de Catalunya”.
Jaume Vicens ens parla, doncs,
de la tan coneguda tradició històrica del pactisme català. La tradició del
pacte bastint una comunitat moderna basada en el treball i en la creació de
riquesa.
Castellà i Catalunya. Dues
fórmules de governar completament contraposades. La de Castella, on el rei, per
la gràcia de Déu manava de manera absolutista sobre el seu reialme, o la de
Catalunya, on el règim històric imperant ha estat sempre el pactisme en què predomina
el costum sobre la fórmula legal escrita i on el rei legisla d’acord amb els
estaments representats a les Corts. Només cal veure la diferència entre la dita
castellana “Ley es lo que manda el rey” i la catalana “Tracte és tracte” o “Tractes rompen lleis”.
És evident, però, que la
història ens diu que es continua mantenint la via orteguiana en la concepció
d’aquesta Espanya eternament en construcció. El pacte, la participació
catalana en la idea d’Espanya ha estat i
està contínuament rebutjada pels diferents governs que han manat a l’Estat
espanyol. No ha sigut mai cosa de dretes ni d’esquerres, ni de monarquies, ni
de repúbliques, ni de dictadures. Simplement es tracta de continuar veient
Espanya com l’expansió imperialista de La gran Castella.
En les darreres dècades el
rebuig s’ha accentuat. L’Estat, el Tribunal Constitucional, part de la
Justícia, els dos grans partits PP i PSOE i també C’s ho han deixat ben clar.
Estic d’acord amb en Jaume
Vicens Vives quan diu la “vida dels catalans és un acte d’afirmació continuada”
per això, ens diu que el primer punt a tenir en compte de la psicologia
catalana “no és la raó, com en els francesos; la metafísica, com en els
alemanys; l'empirisme, com en els anglesos; la intel·ligència, com en els
italians; o la mística, com en els castellans. A Catalunya, afegeix, el mòbil
primari és la voluntat d'ésser.”
I és que aquestes paraules
d’en Vicens Vives no fan res més que reafirmar de nou les meves conviccions.
Portem més de 300 anys intentant “afirmar-nos contínuament”, sense gaires bons
resultats, perquè l’Estat espanyol ens ha impedit una i altra vegada que
aquesta afirmació fos completa. I sí, segurament el nostre mòbil primari és la
voluntat d’ésser i no podrem ser mai qui som si no ens desempalleguem d’un
Estat espanyol colonialista, imperialista, autoritari i fet a imatge i
semblança de Castella.
Vicenç Vives també ens
adverteix que, sovint, som un poble que es deixa emportar per la “desvetlla d'un sentimentalisme
torbador, que ens duu a mesurar el món amb els batecs del nostre cor, i sovint,
al bell mig de l'acció, ens ennuvola l'esguard i ens fa claudicar la passa.
Enlairem banderes solitàries, per a després esquinçar-les i amagar amb llurs
parracs les nostres febleses”.
I d’això es tracta, que al
bell mig de l’acció res ens faci claudicar la passa. Que és el que ha tornat a
passar i no pas per culpa del poble. El que cal fer no és deixar d’enlairar les
nostres banderes (que ara ja no són solitàries) sinó de no esquinçar-les, de
defensar-les fins a les darreres conseqüències.
En el seu darrer article,
Vicens Vives escrivia: “No em miris
esblaimat d'aquesta manera, trobarem el pas i la clariana i ens desfarem de la
nit i de la boira. Si ens proposem realitzacions senzilles i concretes. Hem
teixit massa astres i els hem posat massa amunt del cel per les nostres forces.
Ferma't el cor, abomina l'irrealisme i pensa amb la lògica nua”.
No és incompatible de cap
manera el tocar de peus a terra i no “posar astres massa amunt del cel”, ni
pensar amb la “lògica nua” perquè tinguem el cor ben fermat, el cervell ben
posat o, si ho preferiu, el cor calent i el cervell ben fred per actuar amb
coratge i determinació.
I ja posats a rellegir, potser
també seria bo fer-ho amb Prat de la Riba i la seva obra “La nacionalitat
catalana” on, entre altres, hi podem torbar l’afirmació que “Cada nacionalitat
ha de tenir un sol Estat que tradueixi en acció i conducta les inspiracions col·lectives.”
També estaria bé rellegir Rovira
i Virgili o Mossèn Josep Armengou i la
seva obra “Justificació de Catalunya” o “Nacionalitat catalana”. D’aquest
darrer llibre, n‘extrec un paràgraf que defineix molt bé el que és i ha estat
històricament l’Estat espanyol. Continuar-hi sotmesos depèn només de nosaltres:
L’Espanya
que coneixem de segles és una violència històrica que el franquisme ha portat a
l’últim extrem. Aquesta violència ha anat amargant els pobles que en són víctimes,
començant per la mateixa Castella. Per això a Espanya no pot encaixar‐hi cap règim normal i sembla que només hi
són possibles els règims de mal humor: la subversió i la tirania.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada