Com que aquestes, al meu
parer, també son eleccions constituents i els partits si han presentat sols,
sense formar cap coalició, és clar que en els seus programes expliquin quines
son les seves propostes respecte a la construcció del país, però és evident
que, en aquestes eleccions, cap partit ha de pretendre aplicar les seves
propostes en cas de victòria o de possibilitat de governar, sinó que tots ells
s’han de comprometre a iniciar els debats ciutadans en l’anomenat Procés
Constituent i és en aquest debat a on cadascun dels partits hi abocaran les
propostes amb les que s’han presentat i finalment serà el conjunt de la
ciutadania qui donarà major suport a una o altre de cadascuna de les propostes,
independentment de qui les hagi proposat, perquè aquestes es transformin en
lleis un cop debatudes en el Parlament.
Un cop aclarit que la
sobirania, en la definició del nou país, la té la ciutadania, plantejo una
sèrie de temes, entre molts més, que s’hauran de debatre en el Procés
Constituent:
· En un país de més de set milions i mig de
ciutadans, amb dos centenars de llengües presents, és evident la necessitat d’establir una llengua comuna de comunicació
en tots els àmbits de la vida pública. Si, a més, el país té una llengua
pròpia compartida amb alguns dels països veïns i que, junts, superen els deu
milions de parlants i, alhora, aquesta llengua corre el risc de quedar
minoritzada en el seu propi espai lingüístic, també sembla evident que la millor manera de preservar-la és
mantenir-la viva en el seu territori, promovent-ne el coneixement i ús en tots
els àmbits de la vida pública.
· Tots
els ciutadans de Catalunya tenen dret a un treball digne, remunerat i adequat a
les seves possibilitats i coneixements i el deure de formar-se adequadament per
cobrir el lloc de treball al qual aspiren. L’Estat regularà, en
cada moment, les mesures necessàries per
garantir la plena ocupació i
l’equitat de gènere, ja sigui reduint i redistribuint la jornada laboral o
oferint directament llocs de treball temporals adequats als coneixements i
possibilitats de cada persona.
· A
hores d’ara, en el nostre país hi ha un consens molt ampli sobre la necessitat
d’assegurar el sistema de pensions i la cobertura de l’atur i de fer unes
primeres passes significatives en la recuperació dels pressupostos d’educació i
sanitat públiques, tot i que encara som lluny d’una situació
satisfactòria.
· La
crisi també ha comportat la necessitat d’incorporar al debat sobre l’abast de
l’estat del benestar temes fins ara aliens com evitar desnonaments o talls de
subministraments de serveis públics bàsics―aigua, gas i electricitat― en
circumstàncies de fragilitat, sobre els quals hi ha
resolucions fermes de les institucions catalanes, així com entrebancs per part
de les estatals.
· Tots
aquests temes i, en general, tots els que tenen una clara
repercussió econòmica, podrien tenir una
resposta satisfactòria si s’implanta la renda bàsica (universal, garantida,
condicionada...), que serà fixada en
cada moment en funció de diversos paràmetres (edat, salut, disponibilitat
laboral,...) i de les possibilitats de l’Estat. Aquest debat ja figura a
l’agenda del Parlament català, però encara no en la majoria dels països
avançats. En tot cas, aquest debat s’ha de plantejar en el marc d’un nou model
econòmic que asseguri una distribució equitativa de la riquesa i de la feina
entre tothom i una responsabilització de tots els ciutadans en el finançament i
la gestió de la cosa pública.
· S’ha de fomentar la corresponsabilitat social
catalana en la conservació de la natura. Potenciant
la participació del Tercer sector ambiental com a mecanisme per aconseguir la
implicació ciutadana col·lectiva en la conservació del patrimoni natural,
fomentant especialment les diverses formes de voluntariat.
· Cal
prevenir la sobreocupació del litoral. S’han de regular les edificacions,
serveis turístics o infraestructures sobre la línia costanera i
elaborar un pla progressiu de substitució de les edificacions existent en la
mesura que esdevinguin obsoletes i estigui amortitzat el seu cost, per
recuperar litoral sensible.
· El
dret per l´accés a l´aigua, com a dret constitucional i de ciutadania. Les
NNUU ja el consideren un dret humà bàsic (2010), també és un dret medi
ambiental en el sentit de la sostenibilitat, un dret de ciutadania en sentit
d´accés, que no vol dir, per tant, que es pugui fer una sobreexplotació dels
recursos. L’aigua ha de ser considerada un bé comú i un recurs limitat i, per
tant, sotmès a la regulació de l’ús.
· S’ha
de combatre l’especulació en els preus
del sòl i l’habitatge. Tant pels terrenys com pels edificis s’hauria de gravar la taxa de Plusvàlua del
valor afegit en qualsevol venda, uns percentatges elevadíssims en els primers
anys després de la compra, per exemple un 99% el primer any i anar-lo
suavitzant en els anys posteriors fins a deixar-ho en preus molt més moderats,
de manera que no signifiqui cap interès per a inversors que només volen
especular en la compra venda.
· Cal
potenciar la producció agrària de proximitat, les polítiques de Km 0 i la venda
directe, potenciant la coordinació entre cooperatives de pagesos i
cooperatives de consumidors.
· Una política de prevenció dels residus i de la
contaminació ha de fer una revisió de tot el procés tecnològic complert. Cal
plantejar-se de fer una reconversió de les tecnologies a l’ús. El millor residu és el que no es genera. La
política de residus passa a ser així una part d’un conjunt de polítiques que
ens han de portar cap a una “economia circular” i que ens permetrà assolir
objectius de “residu zero”.
S’han de
promoure hàbits, coneixements i actituds respecte a l’ús i utilització recursos
i la producció de residus.
· Cal Incrementar i millorar els intercanvis modals, especialment de
transport de viatgers. Catalunya en xarxa. El país ha d’estructurar millor una xarxa urbana de ciutats i viles,
relligats per transport públic, situant el ferroviari a la jerarquia més gran i
el Bus com a complement, augmentant la transversalitat.
· Contaminació Electromagnètica. Les
línies d´alta tensió s´han d´allunyar de les zones habitades, per els seus
efectes nocius sobre la salut humana.
En els àmbits urbans s´ha de mesurar i fer bioestadística per garantir
que, les radiacions produïdes per les emissions emeses per la telefonia mòbil,
no afectin a la salut humana.
· Dret i
deures individuals i col·lectius per la
producció i ús de les energies renovables. Cal introduir en les disposicions constitucionals el dret
individual i col·lectiu, de les persones físiques i jurídiques, de produir,
emmagatzemar i vendre la seva energia
produïda i com introduir-la a les xarxes energètiques del País.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada