Un
bon exemple de com Ferrater vol fugir del realisme històric imperant durant els
anys 60 són aquests versos del Poema inacabat:
Oh els poetes principiants,
Aquests anyellets de vint anys!
Potser convé que una altra guerra
Els porti temes pels poemes
Que sabran fer passats vint anys.
És
evident que amb aquests versos Ferrater no pretén en cap moment justificar cap
guerra. Sí vol, amb ironia, evidenciar com algunes connotacions socials i
personals marquen una vida i una obra. En fa referència, en l’entrevista, quan
parla del poeta Aragon. En referència a ell mateix, també ens en parla a través de la seva obra, en
poemes com el In memoriam, que s’inicia amb aquests versos:
Quan va esclatar la guerra, jo tenia
Catorze anys i dos mesos. De moment
No em va fer gaire efecte. El cap m’anava
Tot ple d’una altra cosa, que ara encara
Jutjo més important….
Entenem,
doncs, que Ferrater vol desmarcar-se d’aquella poesia anomenada realista
i que la seva obra poètica s’emmarca més en el concepte de poesia de
l’experiència. Una experiència que neix de la seva manera particular i
personal de viure les coses, els fets, les situacions, el món.
“Jo no sé què és la
inspiració, o ho sé molt poc.”
Ferrater
ens explica en l’entrevista de quina manera va escriure el seu primer llibre de
poemes. Primer el tema, després la reflexió i, finalment, la concreció de tot
el procés en un poema. Ell no escriu fins que el poema ja està fet en la seva
ment. El procés d’elaboració necessita observació detinguda (sensualitat
visual) temps i reflexió. Només quan el poema estigui acabat interiorment
(o, en paraules de Ferrater, “abandonat”) podrà el poeta transcriure’l
gràficament.
No
hi ha inspiració, doncs, sinó un procés d’elaboració:
Alguna cosa ha entrat
Dins algun vers que sé
Que podré escriure, i no
Sé quan, ni com, ni què
S’avindrà a dir….
(Si puc. Del
poemari Menja’t una cama.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada