Jo Confesso... Una veritable catedral
narrativa. Mil pàgines, 200 personatges que es mouen al llarg de set segles per
uns quants països. Traduït a 27 llengües. Un argument que
s’endinsa en el pou del temps fins a mitjans del segle XIV -un judici de la
Inquisició contra un jueu de Girona- i que s’acaba en l’època actual. El lector
es passejarà per Girona i els monestirs del Pallars els segles XIV i XV, per
Cremona i París el segle XVII, per Vic i Roma els anys de la primera Guerra
Mundial, per l’Alemanya nazi i Auschwitz i per la Barcelona dels anys 40 i 50
fins arribar, seguint les peripècies vitals d’Adrià Ardèvol, fins als primers
anys del nou segle. (Joan Josep Isern)
Existen escasses novel·les con semejante
aliento épico y afán totalizador de la realidad, una novela-océano donde
afluyan tantos ríos que vayan a dar a la mar y desborden de significación y
pluralidad de sentidos (Javier Avilés)
L’estiu,
i especialment els mesos de juliol i agost, ens alliberen —almenys parcialment—
de les obligacions, responsabilitats i presses que ens carreguen durant la
resta de l’any. És un temps més obert, més lent, que convida a una lectura
diferent: no tan sols a llegir, sinó a rellegir. En el meu cas, aquests mesos
em permeten submergir-me amb més profunditat en allò que l’autor vol comunicar,
en les capes més subtils del text. Com deia Joan Fuster, “l’obra té una entitat
autònoma, però alhora manté arrels en l’home de què procedeix i en l’home que,
en assumir-la, torna a donar-li vida actual.” És aquest “procés d’encarnació”—que
només es completa amb la participació activa del lector— el que fa que rellegir
Jo confesso, any rere any, sigui sempre una experiència nova i
transformadora.
Cada
dia llegeixo i cada dia m’adono que em falta tot per llegir. I de tant en tant
he de rellegir, tot i que només rellegeixo allò que es mereix el privilegi de
la relectura. Un llibre que no mereix ser rellegit tampoc mereixia ser llegit.
Però abans de llegir-lo no sabíem que no mereixeria la relectura. La vida és
així de cruel. (Jo confesso. Isaiah Berlin, pàg. 744-745)
Crec
que deu ser la tercera (o potser quarta?) vegada que llegeixo (rellegeixo) Jo confesso. I no és casualitat. Ja en la primera
lectura, aquest llibre em va impactar profundament, tant per la seva força
literària com per la seva complexitat emocional i intel·lectual. Amb els anys,
però, cada nova lectura ha esdevingut, paradoxalment, una nova experiència. Com deia Joan Fuster, «només hi ha una manera seriosa de llegir,
que és rellegir». En
efecte, la relectura és sovint una altra forma de lectura: ens retrobem amb un
llibre que potser recordem parcialment, però que ens arriba d’una manera diferent perquè
nosaltres, com a lectors, també hem canviat. Acumulem vivències, coneixements,
lectures —i tot plegat influeix en la manera com interpretem, sentim i
comprenem una obra.
Potser
aquesta idea és una mica exagerada, però no deixa de tenir un punt de veritat.
En rellegir Jo confesso, m’he anat endinsant cada cop més en els seus aspectes més innovadors,
especialment en l’estructura fragmentària i polifònica que en defineix el caràcter. Cabré
construeix una novel·la exigent, que demana una lectura atenta, però que
recompensa amb una riquesa narrativa excepcional.
Un
dels trets més destacats és l’ús
singular del narrador i dels punts de vista. Cabré trenca amb les convencions
narratives tradicionals: la veu narrativa fluctua entre la primera i la tercera
persona fins i tot dins d’una mateixa frase, creant una experiència de lectura
fluida, però trencadora. Aquesta tècnica ens convida —o més aviat ens obliga— a
participar activament en la construcció del relat.
La
temporalitat de la novel·la també esdevé una peça
clau. Jo confesso no segueix cap ordre cronològic lineal:
els salts en el temps són constants i poden produir-se dins una mateixa pàgina
o paràgraf. Aquesta estructura reflecteix, de manera molt vívida, el funcionament de la memòria i de la
consciència, que
avança per associacions, records i interrupcions.
Finalment,
cal destacar la
multiplicitat de veus
que configuren el relat. La novel·la fa parlar personatges de diferents èpoques
i geografies, creant una mena de coral
humana que
travessa segles de violència, injustícia i crueltat. És, en certa manera, una
denúncia col·lectiva i una reflexió sobre el mal com a fil conductor de la història
de la civilització occidental.
Rellegir
Jo confesso no és només tornar a llegir un llibre,
sinó revisitar una
arquitectura literària monumental
que ens interpel·la una vegada i una altra des de noves perspectives. Aquest modest
treball, sense més pretensió que passar-m’ho bé i alhora conèixer més i millor l’ampli
món cultural i reflexiu de Jo confesso, neix precisament d’aquesta
necessitat de tornar-hi, de mirar de més a prop els engranatges d’una de les
obres més ambicioses de la literatura catalana contemporània.
Us convido, si us atrau i us ve de gust, al meu particular viatge per Jo confesso.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada