Poc
temps ha passat que estant en la presó, no per demèrits que mos perseguidors e envejosos
sabessen contra mi (segons que despuis clarament a llur vergonya s’és
demostrat), mas per sola iniquitat que m’havien, o per ventura per algun secret
juí de Déu, un divendres, entorn mija nit, estudiant en la cambra on jo havia
acostumat estar, la qual és testimoni de les mies cogitacions, me vénc fort
gran desig de dormir, e llevant-me en peus passegé un poc per la dita cambra;
mas sobtat de molta son, covenc-me gitar sobre lo llit, e sobtosament, sens
despullar, adormí’m, no pas en la forma acostumada, mas en aquella que malalts
o famejants solen dormir.
Estant així, a mi aparec, a mon
vijares, un hom de mija estatura, ab reverent cara, vestit de vellut pelós
carmesí, sembrat de corones dobles d’aur, ab un barret vermell en lo cap. E
acompanyaven-lo dos hòmens de gran estatura, la u dels quals era jove, fort
bell e tenia una rota entre les mans; l’altre era molt vell, ab llonga barba e
sens ulls, lo qual tenia un gran bastó en la mà. E entorn de tots los dessús
dits havia molts falcons, astors e cans de diversa natura, qui cridaven e
udolaven fort llejament.
D’aquest manera s’inicia el llibre Lo Somni de Bernat Metge, amb un
paràgraf que ens situa en l’escenari i en el pretès motiu o justificació de les
pàgines que seguiran. Així podem veure com el personatge, Bernat, ens explica
que ha patit presó de manera injusta[1],
víctima d’un complot que determinats personatges van ordir contra ell.
Aquest primer paràgraf del llibre I de
Lo Somni ens evoca els fets succeïts
el 1396 quan els consells de les principals ciutats de la Corona
catalanoaragonesa van elaborar memorials de greuges contra els administradors i
els cortesans de Joan I amb la intenció que el rei intervingués directament en
la qüestió. Entre altres acusacions, s’imputava a Bernat Metge i els seus amics
una desviació de fons per a la contractació d’un exèrcit mercenari que hauria
d’envair el país i enderrocar el monarca. Joan I, però, va mantenir la
confiança en la fidelitat dels seus servidors i només la seva mort inesperada el
19 de maig de 1396, i el problema successori que se’n va derivar, va permetre
els enemics de Metge, els perseguidors i
envejosos, organitzar un procés contra els consellers de Joan I que va
conduir finalment a l’autor de Lo Somni
a la presó.
Metge, però, aventura una possible
intervenció divina en tot aquest afer[2].
En efecte, l’escriptor posa en boca de Bernat que tot pot haver estat degut a
una obscura o secreta intenció de Déu que, d’aquesta manera, busca algun bé
veritable per al personatge de Lo Somni.
Cal dir, però, que malgrat les
aparences, Lo Somni no va ser escrit
per Bernat Metge durant la seva estada a la presó. Allí només hi va escriure
una obra considerada menor[3].
Lo Somni va ser escrita en una fase
posterior a l’empresonament de Metge.
Aquest primer paràgraf ens dóna, a
més, molta més informació encara sobre la magna obra de l’escriptor barceloní.
Bernat –el personatge protagonista de Lo
Somni- ens adverteix molt subtilment que el somni –somnium- que s’esdevindrà a continuació no serà tal, sinó que es tractarà, atenent a
la divisió que Macrobi[4]
fa dels somnis, un insomnium[5] o,
fins i tot, una aparició o visum[6]. Ho
podem deduir de la manera que Bernat s’adorm[7]
i que fa que el seu somnium pugui
interpretar-se com a fals i que, per
tant, no tingui cap significació o, si més no, no la que aparentment podem
arribar a deduir en una primera lectura. També podem arribar a aquesta
suposició si en fixem en la descripció que el Bernat personatge fa de la seva visió
–el visum- i dels personatges que hi
apareixen. Aquests són descrits com tres espectres i, dos d’ells, Orfeu i
Tirèsias, com dos hòmens de gran statura que
divergeixen, doncs, de les dimensions d’una criatura natural. [És que els
antics sempre eren vistos com a gegants.] A més, el grup que visiona Bernat és
tempestuós i acompanyat de coses turbulentes i ell mateix ho està veient com si
encara no s‘hagués adormit. Aquesta forma subtil de narrar ens fa pensar en la falsedat del seu somni.
A l’Edat Mitjana, el Comentari de Macrobi sobre el Somni d’Escipió (veieu l’’annex, nota 1) permetia que els lectors llegissin aquesta
obra ciceroniana com un somni que combinava les tres úniques classes de somnis
que podien tenir significació de veritat: el somnium, la visio i l’oraculum. Bernat Metge, però, ens introdueix
el seu somnium com una barreja d’insomnium i de visum, i
d’aquests, segons Macrobi, no se’n podia extreure cap lliçó filosòfica.
[1] No per demèrits que mos
perseguidors e envejosos sabessen contra mi.
[2] o per ventura per algun secret
juí de Déu.
[3] La medecina apropiada a tot mal.
[4] Los Somni de Bernat Metge
manté una relació molt directa amb el Somni
d’Escipió, un episodi de De República
ciceronià i amb el comentari neoplatònic que en va fer Macrobi.
[5] L’insomnium és una rèplica
de les afliccions que aquell que somnia ha tingut durant el dia.
[6]
Els visum són els somnis que es
produeixen quan, en el primer estadi de la son, algú que es creu encara despert
imagina espectres divergents, ja sigui pel seu aspecte o les seves dimensions,
que giren al seu voltant de forma tempestuosa o turbulenta.
[7]
Sobtadament, sens despullar... en aquella
que malalts o famejants solen dormir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada