Vull una resposta. 12a temporada. Emès 6 de maig de 2024 per Terramar Barcelona (TVB), ETV Llobregat, Terramar Garraf-Penedès i Terramar Tarragonès
Convidats:
Víctor Cucurull, historiador
Francesc Abad, analista polític
Josep Ferrer, president d’AExRC
Davantal
Tots
coneixem la situació d’emergència que viu la llengua catalana. Probablement, si
ens preguntessin en quins àmbits o espais la llengua viu una situació millor,
més normal, més optimista, alguns diríem que en els caus dels diferents
agrupaments i possiblement també en els esplais. Escoltes catalans, per
exemple, treballa en base a tres objectius principals: la catalanitat, la coeducació i la laïcitat.
Els Minyons escoltes i guies de Catalunya tenen la vocació de compromís amb el
país i la llengua, la democràcia des de la convicció antifeixista, el
feminisme, l’educació i la natura.
Doncs,
bé... Un estudi de la Plataforma per la llengua ens diu que només un 54% de les
converses que es produeixen entre els infants en els caus i esplais són en
llengua catalana. Els monitors i caps fan servir el català en un 77% de casos.
Això significa que hi ha un 23% d’educadors en el lleure d’aquestes entitats
que fan servir el castellà per adreçar-se als infants.
Hi
ha una diferència important segons la ubicació dels espais de lleure. En
aquelles zones on l’ús social del català és més reduït repercuteix també en els
espais de lleure. En aquestes zones, no arriba al 50% l’ús del català en les
converses entre els infants i els monitors. Quan les converses són només entre
els infants, el percentatge d’ús del català baixa fins al 15,3%.
Segons
Eloi Planas, de la Plataforma per la Llengua, hi ha bàsicament dos patrons de
comportament entre els monitors i els caps. El primer i no desitjable, el fet
de parlar generalment en català al grup, però passar-se al castellà per
adreçar-se a alguns infants en concret. El segon, que hauria de ser la norma
habitual de comportament dels educadors en el lleure seria el fet de
mantenir-se sempre en català, provocant fins i tot que els infants canviïn de
llengua i exercint, així, com a referent lingüístic".
Els caus
i esplais juguen un paper important en la socialització i educació d'infants i
joves i són molt importants a l'hora de fomentar l'ús del català amb les seves
activitats. Els monitors i educadors són els referents lingüístics i elements
clau dels infants en la integració al país i a la llengua.
En
parlem tot seguit amb els nostres convidats. Som-hi. Comencem!
Final
La
frase de la setmana de Mafalda, el personatge creat per
l’humorista argentí , Quino.
Mai no falta aquell que sobra
Marxem
amb el pensament posat en la nostra gent que és tota la que pateix la
repressió, la presó i l’exili.
Tornem
la setmana que ve. Que tingueu molt bona feina!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada