Pàgines

diumenge, 9 de febrer del 2025

Immersió o doble xarxa? La història de Catalunya dia a dia. Josep M. Espinàs



Davantal

Benvingudes i benvinguts a una nova CLAU de la nostra història. Programa 286

Què és un sistema d’immersió lingüística? És una metodologia d’aprenentatge que comporta intrínsecament la presència i l’ús de la llengua minoritzada en totes les activitats escolars i extraescolars; a tot el material i en tots els espais del centre, a les aules, evidentment, però també al pati o al menjador. També, que els docents no només facin servir exclusivament aquesta llengua, sinó que n’incentivin l’ús en els alumnes. 

Possiblement, tots estaríem d’acord que és el millor sistema per aplicar al català, en una clara situació de minorització i amb un estat totalment a la contra. Ara bé, és realment un sistema d’immersió lingüística el que des de fa unes dècades s’aplica en el models escolar català?  Les xifres pel que fa a l’ús de la llengua tant en les propis centres escolars com en el dia a dia ens diuen que no és així. Només el 15% de les escoles i el 17% dels instituts eduquen plenament en català.

Fa temps, doncs, que ha aparegut el debat sobre si és preferible mantenir el sistema actual o bé començar a treballar per implantar un sistema de doble xarxa escolar.

La doble xarxa escolar pública (que no pas doble línia) de fet consistiria a mantenir el que tenim avui, una xarxa que és no immersiva amb unes escoles que combinen català i castellà com al llengües vehiculars i que haurien de garantir la plena competència lingüística en ambdues llengües. L’altra seria una xarxa immersiva total, cent per cent en català, a l’aula, al menjador i al pati.

Si ens fixem en el model educatiu implementat a Euskadi veurem que allà existeixen tres xarxes:

El model A on totes les àrees s’imparteixen en castellà amb una assignatura d’euskera. El model B (similar en la realitat al que tenim actualment a Catalunya) on hi ha assignatures en euskera i assignatures en castellà (al 505 aproximadament). I, finalment, hi ha el model D on totes les àrees s’imparteixen en euskera amb l’excepció d’una assignatura en castellà.

La gran majoria de pares, el 81%,  han optat per matricular els seus fills al model D (tot en euskera)

Els resultats semblen satisfactoris perquè les darreres enquestes reflecteixen que en la franja d’edat entre 16 i 24 anys l’ús com a llengua inicial de l’euskera ha passat d’un 17% el 1991 a un  34% el 2021.

El debat està servit.

Som a l’espera de la sentència del TC sobre la llei i el decret llei del 2022 amb què la Generalitat intentava esquivar la sentència del 25% mínim de castellà a totes les aules del país. Una sentència que es preveu dura i que declararia inconstitucional la llei catalana.

Continuem, doncs, amb el sistema actual dit d’immersió?.... Comencem a treballar per implementar una doble xarxa educativa? 

Final

La frase de la setmana del científic Albert Einstein

Tots sabem que la llum viatja més ràpidament que el so. És per això que algunes persones semblen brillants fins que les sentim parlar.

Tornem la setmana que ve. Us esperem aquí per descobrir plegats noves CLAUS de la nostra història.

Que passeu una molt bona setmana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada