A la narració domina clarament
la focalització interna, ja que el narrador adopta el punt de vista del
personatge protagonista. Els ulls que veuen, que seleccionen i interpreten la
informació són els de la protagonista. El seu punt d’observació es troba situat
dins de la història que està narrant. És la tècnica pròpia del monòleg
interior.
Aquesta focalització sembla,
en un primer moment, fixa, ja que recau sempre sobre el mateix personatge. Ara
bé, la podríem entendre com a variable en el sentit que existeix una diferència
en el punt de vista de la protagonista depenent dels dos estats en què viu,
l’humà i l’animal. De totes maneres, podria tractar-se només d’un punt diferent
d’enfocament (com el d’una càmera fotogràfica) i no afectar a la focalització fixa
de la narració, ja que els sentiments interiors continuen sent els mateixos en
ambdues personalitats.
Existeixen diverses
influències intertextuals que afecten el conte de La salamandra, si bé alguna
és més hegemònica que les altres.
En primer lloc, i exercint un
clar predomini sobre la resta, la narració La metamorfosi de Franz Kafka. Existeixen
coincidències i similituds importants entre ambdues narracions:
1. La situació que porta al protagonista a viure una situació
d’ambigüitat, a viure entre dos móns.
2. Els “monstres” –la salamandra, l’escarabat -no són els
monstres, sinó les víctimes innocents.
3. La interrogació sobre la condició humana.
El conte de Mercè Rodoreda
inclou una citació gairebé directa de l’obra de Kafka: la mutilació soferta
pels dos protagonistes. Existeix una similitud entre els dos episodis, fins i
tot en la utilització del diminutiu.
Existeix una diferència, però,
en el fet que La metamorfosi és un relat
urbà que succeeix en una casa. En canvi, La salamandra manté una relació molt
forta amb el món de la natura.
Una altra obra que influiria
en el conte de Mercè Rodoreda seria Les metamorfosis d’Ovidi, si bé amb força
més diferències que la de Kafka. El món que ens narra Ovidi és concebut des
d’una òptica meravellosa. Els protagonistes són de categoria sobrehumana i el
do de la transformació només el tenen els déus. Existeix, però, una similitud
en el fet de la relació que existeix en ambdues obres entre l’ésser humà i la
natura.
Hi podem trobar també indicis
d’intertextualitat amb el mite de Narcís. La protagonista de La salamandra
començarà emmirallant-se en l’aigua de l’estany i acabarà al fons del llac de
la mateixa manera que la figura mítica.
També hi trobem símbols
procedents de la cultura popular, sobretot de la transmissió oral. Per exemple,
el món de les bruixes, el seu ambient, les cançons populars…
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada