El darrer capítol
del llibre es troba exempt de diàleg i hi predomina totalment l’estil
indirecte. La sortida de l’illa per part d’en Miquel ens permet copsar novament
com la misèria, en forma de manca de feina, de malalties, de gana, ha colpejat
els catalans de l’exili: …Aquells amics
no van ser pas gaire sortosos a l’illa. Tampoc no ho han estat dotzenes
d’altres catalans que hi ha conegut. Ell
mateix, que mai no havia estat malalt, ha agafat unes febres que mai més no es
traurà de sobre….no ha tingut ni una feina que fos tan sols passadora; ha
sofert gana….. no ha pogut sortir al
carrer per manca de sabates o pantalons…. El mateix Miquel,
impossibilitat d’adaptar-se a la
situació, se sent vençut i cansat: …Camina
a poc a poc…. Ha perdut l’empenta que li era natural; i no solament l’empenta
física, sinó també el tremp moral…. Només el manté viu la idea de marxar,
de fugir de l’illa: …l’obsessiona la idea
de marxar… Allò era l’alliberació…. i va dir que acceptava, sense pensar en els riscos…..Ell
només veia que sortia de la dominicana….surt d’aquella illa on durant molt de
temps s’ha sentit com en una presó….
Motius al·legòrics
Alguns dels passatges de la lectura d’aquests tres capítols m’han evocat
i suggerit imatges que, a través de la meva particular visió de lector, interpreto
com al·legòriques.
La insistència de
l’autor en fer-nos evident l’advers clima regnant a l’illa: ….torrat pel sol….el calor….fa molta
calor….calor insuportable… el sol li cau de ple a sobre….. la camisa xopa de
suor…. La suor li raja per tot el cos…. atorga al relat una sensació
axfisiant, angoixant que arriba a ofegar psicològicament el lector i els
personatges.
La foscor, que es
relaciona amb el riu per on sortiran de l’illa, de manera diferent, els tres
amics. En el capítol XVII, en Ramon s’endinsa en la foscor i es dirigeix a la
desembocadura del riu. En el XVIII, en Miquel, abandona el país en fer-se fosc,
Ozama avall. En canvi, la llum es relaciona amb la fugida, amb la llibertat: ….veu sortir el Cuba, tot il·luminat, que va a
Veneçuela…. Contempla uns moments, encisat, els reflexos dels llums del Cuba….
Els darrers
moments d’en Ramon contenen també una forta càrrega simbòlica quan, instants
abans de caure al buit …mira enlaire i
veu, a través de les bigues, el cel blavíssim, sense un núvol; mira avall i
veu, a uns set metres, les aigües del riu, de corrent ràpid… S’estableix
una relació entre el cel, blau i clar, al·legoria
de la llibertat desitjada i el riu, fosc
i brut l’únic camí possible per assolir-la,
ni que sigui a través de la mort.
L’ansiada
llibertat, simbolitzada en el nom mateix de la barca en què fuig en Jaume. Una
llibertat perduda a causa de la guerra i el posterior exili. Una llibertat que,
com la barca d’en Jaume, naufraga una vegada més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada