El sistema
constitucional català, els seus usos i costums, les seves llibertats xocaven
frontalment contra el projecte polític de la “Gran Castella”, un projecte
absolutista iniciat pel comte-duc d’Olivares, privat del rei Felip IV, que en
el segle XVII ja va començar a aplicar la seva màxima “Un rey, una ley, una moneda.”
Com es pot
desprendre d’aquesta màxima, el projecte polític de la “Gran Castella” no era
altre que sotmetre tots els pobles d’Hispània (la península ibèrica) a les
lleis i règim polític castellà. Olivares escrivia el 1624 el seu “Gran Memorial
on, entre altres proposava “ [...] que su
Monarquía trabaje y piense con consejo maduro y secreto, por reducir estos
reinos de què se compone Hispània al estilo y las leyes de Castilla sin que
haya ninguna diferencia.”
Així s’iniciava, el
1622, el programa d’anorreament polític de Catalunya que va culminar el 1714.
Així començava l’enfrontament, que encara es manté, entre Catalunya i Castella
o, el que és el mateix, entre les dues principals doctrines sobre l’art de
governar que existien en aquella època a Europa: el pactisme i el cesarisme. El
pactisme afavoria els súbdits o ciutadans, és a dir, donava suport als drets de
les persones enfront dels del príncep; el cesarisme justificava que el poder
del sobirà no fos limitat per cap llei, ja que ell mateix n’era legislador.
Això significava que, per “raons d’estat” podia eliminar els drets del poble i
practicar l’absolutisme.
“En tanto que en Cataluña quedase algún solo catalàn, y
poedras en los campos desiertos, hemos de tener enemigo y guerra.” (Francisco de Quevedo, 1580-1645).
És en aquesta època
quan, en paraules del teòric Isiah Berlín, politòleg i historiador de les idees,
nascut a Letònia, neix el catalanisme com a resposta a l’actitud castellana de
menysteniment, de menyspreu, d’ultratge i de coacció.
“Catalunya, en fi, pot prescindir de l’Univers sencer, i
els seus veïns no poden prescindir d’ella.” (Voltaire,
1694-1778)
El definitiu
anihilament polític de Catalunya es produeix arran de la Guerra de Successió i
en els anys posteriors. El projecte de la “Gran Castella” avança i es consolida
amb l’aplicació del dret de conquesta a través dels Decrets de Nova Planta.
El Consejo de
Castilla invoca, primer, el poder
absolut de Felip V, per després afegir: “Se
añade ahora (a aquest poder absolut) la del justo derecho de conquista que han
hecho últimamente mis armas”. Compara els catalans amb la conquesta als
àrabs de Granada: “para que sujetándose
poco a poco (els catalans) a las leyes de Castilla, pueda mantenerse en paz,
como se logró en Granada.[...] será necesario borrarles de la mente a los
Catalanes todo aquello que pueda conformarse con sus antiguas constituciones.”
Si els catalans
s’enfronten a Felip V i al règim dels Borbons no és només per una qüestió
dinàstica, ni per lluitar a favor d’una nació abstracta, ni per salvar el seu
honor militar. Els catalans prenen les armes per defensar les constitucions,
que són les que els emparen la llibertat i els drets. Entre ells i com a molt
important el fiscal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada