El temps és un dels components
essencials del conte. Ens trobem davant d’una narració ulterior que es
distingeix per la utilització, bàsicament, de la forma verbal del pretèrit
perfet perifràstic. No s’indica, en cap moment, la distància temporal que separa
el moment de la narració del de la història.
Els fets de la narració es
corresponen amb els de la història. No sembla haver-hi desviacions ni cap
endavant ni cap enrere (exceptuant algun passatge molt curt en què es fa
referència a la mare de la protagonista). Els esdeveniments sofreixen un clar
procés d‘acceleració. En alguns passatges o segments de la història es produeix
l’el·lipsi, ja que apareixen espais de temps buit entre les estacions i els
dies que transcorren des de l’inici de l’assetjament de la protagonista fins al
dia en què és cremada a la foguera pública.
També hi ha buits entre els dies en
què la protagonista, ja transformada en salamandra, passa al llac fins que
decideix anar al poble o en els dies en què viu sota el llit del seu amant.
Si bé, com dèiem anteriorment,
no hi ha processos evidents ni de retrospecció ni d’anticipació, sí que podria
haver-hi en el fragment del conte que reproduïm a continuació algun
anacronisme, exactament, una analepsi externa i, a la vegada, una prolepsi interna:
…dos homes van dir ben alt
perquè pogués sentir-ho, que m’havien d’haver cremat de petita, junt amb la
meva mare que fugia enlaire amb ales d’aligot quan tothom dormia. Que m’havien
d’haver cremat quan encara no….
El fet de recordar la seva
mare és un esdeveniment exterior al principi de la trama i, el fet que els
homes manifestin el desig de cremar-la podria tractar-se de l’avançament d’un
esdeveniment posterior al moment en què és evocat.
Quant a la freqüència, la
protagonista ens narra una successió d’esdeveniments únics, fet que ens
condueix a la classificació de la narració en singulativa. Ens ho confirma l’ús
del temps verbal, el pretèrit perfet perifràstic.
El narrador –narradora en
aquest cas -és el personatge principal de la història, n’és la protagonista.
Ens trobem, doncs, davant d’un
narrador intrahomodiegètic que ens està explicant la seva pròpia història.
Aquest tipus de narrador afegeix sempre un matís de subjectivitat a allò que
està contant. La seva visió esdevé sempre parcial, si bé el fet de la seva
presència afegeix un caire de veracitat a la narració.
La narració, monologada i en
primera persona, sembla adreçar-se a un receptor indefinit. No hi ha, per tant,
cap narratari intern. De la narració, podria extreure-se’n que el narratari no
hi és present. De totes maneres, caldria tenir en compte que, en totes les
narracions, en la ment i en el desig de l’autor, hi ha sempre un narratari.
Podria tractar-se d’un narratari extradiegètic en el sentit que existiria fora
de la narració i seria una mena de lector ideal per a l’autor. Aventurant-nos
una mica més -i tenint en compte la trajectòria de la narrativa rodoreriana-
aquest narratari podria tractar-se de la figura d’una dona anònima que viu una
relació no acceptada per la societat i que, a causa de contravenir les normes
socials, en pateix el refús i
l’hostilitat.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada