Tot plegat va començar poc
després de llegir l’article que Pau Vidal va publicar a Vilaweb “El català que oye Sherman”. El seu contingut em va fer reflexionar, una vegada més, sobre el
català i, sobretot, com ha d’afrontar la llengua catalana aquest món trepidant del
segle XXI que sembla funcionar a milers de revolucions per segon.
Així que a la gent de la CAL ens va semblar que seria molt interessant fer u acte en què el filòleg i
periodista Pau Vidal pogués parlar, de manera distesa, amb la comunicadora,
humorista, escriptora i guionista Maria Rovira, coneguda també com “Oye Sherman” i Maria “Sherman”
Rovira.
El resultat va ser
extraordinari. Vidal va aportar el marc, per dir-ho d’alguna manera, més “teòric”
i la Maria ens va presentar un seguit de mostres de ·"youtubbers" i “instagramers”, a més d'una de les seves creacions per al youtube.
L’acte estava emmarcat dins
del cicle Capvespres oberts que mensualment tenen lloc al local social de la CAL. El
vam titular “La llengua del futur i el futur de la llengua” i el que hi vam
assistir ens vam sentir interpel·lats des del primer moment. El debat va ser
continu i intens, amb una interacció total entre “conferenciants” i públic. Hi
va haver de tot: controvèrsia, sorpresa, entusiasme, escepticisme, incredulitat,
estupefacció... però, per damunt de tot, un gran interès i un intens debat.
La plataforma Youtube va néixer
el 2005. Twitter el 2006 i Instagram el 2010. És a dir, els adolescents i joves
d’ara, de l’any 2019, han crescut amb aquestes plataformes. Per a ells són més
normals i més usades que la pròpia televisió. Pau Vidal afirma, doncs, que és
en aquest món de l’audiovisual en general, però sobretot, en el des les
plataformes actuals i futures de la xarxa on ens estem jugant el futur del
català. És d’on beuen la gran majoria de joves del país i són, per tant, ho
vulguem o no, models de llengua, de llengua oral. És, metafòricament, la paella
de la llengua, on s’hi estan posant els ingredients i on caldrà cuinar el
català del futur. Per això és indispensable que els ingredients siguin de bona
qualitat i genuïns. El que en diríem de Km 0, de proximitat.
En l’article de Pau Vidal “Ens calen youtubbers catalans” ens diu:
Els
besavis van ser deixebles dels contes a la vora del foc; els avis, del fulletó
i la premsa escrita; els pares, del teatre i la televisió; i nosaltres, del
cinema i la literatura. Ara el cercle de l’oralitat es tanca: els nostres fills
són deixebles d’internet. Per això necessitem armes més eficaces que els
manuals acadèmics, que les campanyes governamentals, que la microcorrecció
personalitzada. Necessitem models. Cantants, actors i actrius, esportistes,
rapers i trapers. Però sobretot influencers (sí, aquesta paraulota tan lletja).
Influenciadors. Gent que mostri amb l’exemple que el català és una més de les
llengües que poblen tant el món com l’ultramon.
Us recomano els dos articles
que, sobre el tema, ha escrit en Pau Vidal: “La llengua que oye Sherman” i “Enscalen youtubbers catalans”. No us perdeu tampoc algunes de les “mostres” que
vam comentar durant l’acte: “Es buscaOye Sherman - The Princess of Sant Gervasi” “Fer-se lesbiana” de Leopolda Olda i “Els jerseis de la mare” de Juliana, les tres a Youtube; i “Insultos intraducibles” de Pol Gise a Instagram
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada