dilluns, 15 de setembre del 2025

JO CONFESSO de Jaume Cabré (8. Monestirs, quadres i silencis: la memòria simbòlica en Cabré)

Primer el resum

En Jo confesso, Jaume Cabré dota l’art, l’arquitectura i la història d’un valor simbòlic que transcendeix el simple decorat narratiu. El monestir de Sant Pere del Burgal i el quadre de Santa Maria de Gerri, de Modest Urgell, exemplifiquen aquesta funció: tots dos espais reflecteixen la memòria, la culpa, la solitud i la incapacitat de redempció que marquen la vida d’Adrià Ardèvol. El monestir simbolitza una espiritualitat buida i un passat persistent, mentre que el quadre representa el desarrelament i la bellesa ferida. Igual que altres objectes artístics de la novel·la, aquestes imatges mostren la convivència entre el bé i el mal i conviden el lector a reflexionar sobre la relació entre art, història i responsabilitat moral.

L’article complet

En el ric univers narratiu de Jo confesso, Jaume Cabré converteix l’art, l’arquitectura i la història en molt més que simples escenaris o referències culturals: en fa símbols profunds carregats de memòria i de significat. Dos exemples especialment reveladors són la presència del monestir de Sant Pere del Burgal i del quadre de Santa Maria de Gerri, atribuït a Modest Urgell. Tots dos espais, tot i no tenir un protagonisme directe a la trama, esdevenen miralls emocionals i morals del món interior d’Adrià Ardèvol i, alhora, representacions simbòliques dels grans temes de la novel·la: la memòria, la culpa, la bellesa i el mal.

El monestir de Sant Pere del Burgal, situat en un entorn pirinenc d’aïllament i silenci, evoca immediatament la idea d’un passat que no desapareix, que roman latent sota la superfície del present. A la novel·la, com en tants altres espais religiosos, es converteix en un símbol d’una espiritualitat trencada o buida, d’una fe que ha quedat com a decorat sense substància. Aquesta visió connecta profundament amb el conflicte existencial d’Adrià, atrapat entre el saber i la culpa, entre la cultura i la incapacitat de redempció. El monestir també conserva unes pintures romàniques singulars on hi apareix una figura femenina, potser la comtessa Llúcia de la Marca, que pot ser interpretada com una metàfora de personatges femenins forts però marginats, com Dèlia, que representa l’amor i la veritat però mai no pot ocupar del tot el centre de la vida del protagonista.

Per la seva banda, el quadre de Santa Maria de Gerri, que forma part de la col·lecció del pare d’Adrià, no és només un element decoratiu o un objecte de valor artístic. La pintura, com gairebé totes les obres de Modest Urgell, mostra un edifici religiós solitari envoltat de buit i silenci. Aquesta representació esdevé una metàfora visual de la solitud, el desarrelament i la incomunicació, que travessen tota la novel·la. Santa Maria de Gerri simbolitza també el passat que persisteix calladament, la bellesa ferida, i l’espai sagrat que ha perdut la seva capacitat redemptora. És un reflex directe de la desconnexió espiritual d’Adrià, de la seva incapacitat d’estimar plenament i d’assumir la seva pròpia història.

Com en altres objectes artístics que apareixen a Jo confesso, com el violí Storioni, el quadre simbolitza la bellesa que conté el mal i el dolor. És un recordatori que l’art pot ser alhora una expressió de sublimitat i un registre de la història, amb totes les seves contradiccions i tragèdies. Així, el quadre de Modest Urgell esdevé un reflex del conflicte central de la novel·la: la coexistència entre el bé i el mal, la lluita entre la memòria i l’oblit, i la possibilitat de redempció o condemna a través del passat.

Tant el monestir com el quadre, doncs, compleixen una funció que va molt més enllà de la decoració narrativa. Són figures del record, del silenci i de la lluita entre el bé i el mal. Formen part de l’arquitectura simbòlica que Cabré construeix amb tanta precisió i sensibilitat per confrontar el lector amb les grans preguntes de la condició humana: pot l’art ser testimoni del dolor? Pot la bellesa conviure amb la barbàrie? Com ens afecta el pes de la història, fins i tot quan no l’hem viscuda directament?

Amb aquests espais, Cabré ens convida a una lectura moral i emocional que va més enllà dels fets i dels personatges. L’art —en forma de quadre, de monestir, de música o de literatura— no és mai innocent dins Jo confesso. És memòria, és responsabilitat, i és, potser, la nostra darrera esperança de redempció.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada