dilluns, 24 de febrer de 2020

L'origen de la indústria de l'automòbil a Catalunya (DAVANTAL del programa 166 de LA CLAU de la nostra història)



El 1857, el Nuevo Vulcano, de la mà de l’enginyer Antoni Serrallarch,construir l’anomenat locomòbil, un vehicle accionat amb màquina de vapor. Ben aviat, però, el motor d’explosió desplaçaria el vapor en tots els camps.

L’any 1886, l’empresari alemany Karl Benz va obtenir una patent per a un vehicle amb motor de gas considerat el primer automòbil de la història. Els primers vehicles es van presentar a l’Exposició de París del 1889. Dos empresaris catalans, Francesc Bonet i Emilio de la Cuadra van quedar tan fascinats per l’invent que els va impulsar a fabricar els primers automòbils de Catalunya —i de l’Estat espanyol.

Bonet va construir i patentar, el 1890, el primer vehicle amb motor d’explosió català. El Tricicle Bonet va ser el primer automòbil que va circular a la Península.

De la Cuadra, militar i empresari valencià, va fundar, el 1898, la primera fàbrica d’automòbils de la península Ibèrica, situada a Barcelona. Com que Bonet tenia la patent i l’exclusiva del motor d’explosió, inicialment La Cuadra va optar per la fabricació de vehicles amb propulsió elèctrica, però els problemes amb les bateries eren insolubles. Més endavant es va centrar en la construcció d’automòbils amb motor d’explosió, amb la construcció de sis cotxes que van causar una gran sensació.

El 1904 neix la Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles, empresa que és considerada la primera fàbrica automobilística d’Espanya i que aviat va assolir un gran prestigi internacional. Entre el 1914 i el 1951, va funcionar una altra empresa catalana d’automòbils destacada, Elizalde. La marca tenia la planta de producció al passeig de Sant Joan de Barcelona i, com la Hispano-Suiza, va destacar pels automòbils de luxe i esportius, fins que en esclatar la Primera Guerra Mundial es va especialitzar en els motors d’avions.

Fins aquí un breu resum dels inicis de l’automòbil a Catalunya. La història, però, és molt més densa i molt més llarga. En parlarem avui a LA CLAU de la nostra història amb el Sr. Oriol Casellas Domènech.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada