L’inconscient. La memòria voluntària i la involuntària. La intel·ligència i
la sensibilitat. El món dual de les dues realitats. L’aliança entre els mots,
les frases i els sentits.
Mentre recorda, el personatge es diu a si mateix que tot, doncs, sembla mort:
Mort à jamais? C'était possible. Però la memòria involuntària, aquella que
s’associa als sentits més metafòrics: el gust, l’olor, fa que Combray
revisqui en tota la seva amplitud. El record que esclata per casualitat
a través del gust d’una magdalena sucada en una tassa de te il·lustra la
concepció filosòfica de les dues memòries que conviuen en l’ésser humà: la
voluntària i l’espontània. La memòria voluntària es remet tan sols a la
intel·ligència. Però l’espontània, sorgida per atzar, fa que l’esperit se
submergeixi en el més profund de l’inconscient que, immediatament, posa en joc
el món dels sentits i la sensibilitat. El món de la metàfora:
Il y a beaucoup de hasard en tout ceci, et un second hasard, celui de notre
mort, souvent ne nous permet pas d'attendre longtemps les faveurs du
premier…/…Certes, ce qui palpite ainsi au fond de moi, ce doit être l'image, le
souvenir visuel, qui, lié à cette saveur, tente de la suivre jusqu'à moi…/…Et
tout d'un coup le souvenir m'est apparu. Ce goût c'était celui du petit morceau
de madeleine que le dimanche matin à Combray (parce que ce jour-là je ne
sortais pas avant l'heure de la messe), quand j'allais lui dire bonjour dans sa
chambre, ma tante Léonie m'offrait après l'avoir trempé dans son infusion de
thé ou de tilleul.
La magdalena i el te són els desencadenaments aparents de l’eixamplament
dels records del personatge. Hi ha, però, un element simbòlic amagat en aquesta
escena. Tot comença quan la mare li ofereix el te i la pasta. La memòria del
record involuntari va lligada, doncs, de manera directa, al personatge –tan
important per al protagonista- de la mare:
…/… quand un jour d'hiver, comme je rentrais à la maison, ma mère, voyant
que j'avais froid, me proposa de me faire prendre, contre mon habitude, un peu
de thé.
La metàfora de la metàfora…
L’autor ens ofereix una anàlisi del procés de lectura:
Mais tous les sentiments que nous font éprouver la joie ou l'infortune d'un
personnage réel ne se produisent en nous que par l'intermédiaire d'une image de
cette joie ou de cette infortune…/… dans l'appareil de nos émotions, l'image
étant le seul élément essentiel…/… Un être réel, si profondément que nous
sympathisions avec lui, pour une grande part est perçu par nos sens…/…
L’autor hi retorna vers el final del capítol, quan es planteja les
qualitats d’escriptor que pot tenir, quan s’esforça per recordar imatges que,
sense saber ben bé per què, l’han impactat, l’han trasbalsat.
Alors je ne m'occupais plus de cette chose inconnue qui s'enveloppait d'une
forme ou d'un parfum, bien tranquille puisque je la ramenais à la maison,
protégée par le revêtement d'images sous lesquelles je la trouverais vivante,
comme les poissons que les jours où on m'avait laissé aller à la pêche, je
rapportais dans mon panier couverts par une couche d'herbe qui préservait leur
fraîcheur.
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