dijous, 12 de gener de 2017

El microrelat (3. Noranta-nou maneres de no viure encara a la lluna-2)

Raúl Brasca, un altre bon conreador del microconte, deia: "El lector de microficciones es lúdico, se aburre con los sentidos literales y disfruta de leer entre líneas; se decepciona cuando recibe respuestas taxativas; prefiere la sugerencia fulgurante y múltiple que alimenta su imaginación."[1]

El microconte, i més encara, la ironia dins del microconte, requereix més que mai de la complicitat amb el lector. L’ambigüitat, la inversemblança, la transgressió total de la lògica i de la normalitat, prenen un nou sentit si el lector és capaç de copsar la clau, el codi que li desvetllarà l’autèntic sentit del relat. És també l’escriptor Raúl Brasca que diu que “en la microficción el pacto de lectura se concreta siempre en la última línea”; i és en aquesta darrera línia on, habitualment, entenem les regles del joc que ens proposa Pinyol.

Els seus temes són els que envolten l’ésser humà des de sempre: l’amor, el desamor, la mort... L’autor, però, ens envia sempre una clucada d’ull mitjançant l’ús de l’ambigüitat, de la paradoxa, de l’element trencador que provoca una situació inesperada que capgira la història, del joc de paraules i del doble sentit... Pinyol és un amant de la paradoxa com a eina literària, fet que s’entén molt bé si considerem, com diu ell mateix, la seva relació amb la imperfecció. Una imperfecció que el porta a publicar sempre reculls imparells de contes o a publicar també només en anys senars: “[...] trobo més perfectes les coses imperfectes, inexactes, imprecises... La perfecció de la imperfecció... Paradoxal...

Ens trobem en un món tan subjectiu que no hem de fer un excessiu cas de les crítiques o dels silencis sepulcrals d'alguns jurats d'alguns premis literaris

[1] http://www.clarin.com/diario/2006/06/20/sociedad/s-03001.htm

1 comentari :

  1. Bona tarda. Si t'interessa el tema del microconte pots fer una ullada a aquest enllaç d'un llibre de 4rt. d'ESO. A partir de la pàgina 6.
    https://issuu.com/jpolo3/docs/cat4eso
    Gràcies.

    ResponElimina