No s’ho cregui. L’eina del mal té nom i cognom, però el Mal, l’essència del Mal... (Adrià Ardèvol en resposta a Matthias Alpaerst. Pàg. 828)
El Mal és un dau de múltiples cares que mai s’acaben d’abastar en la seva
totalitat (Joan Josep Isern)
Primer el resum
És particularment interessant la reflexió sobre el Mal absolut a través de
la carta de Drago Gradnik que troba Adrià, el fill de Fèlix Ardèvol. Gradnik
passa de buscar explicacions religioses i filosòfiques del Mal a adoptar una
postura pràctica i existencial, canviant la sotana pel fusell per combatre
directament la injustícia encarnada en persones i institucions com Hitler,
Himmler o la SS. El text destaca la insuficiència de les explicacions
teològiques davant del patiment innocent i centra la responsabilitat en l’acció
humana.
El Mal es presenta com una força polièdrica i tangible, que afecta tant
víctimes com botxins, i que es manifesta en la por, la crueltat i la
deshumanització extrema. La narrativa explora la complexitat moral de la guerra
i de la història, mostrant la frontera difusa entre herois i traïdors i la
coexistència de bellesa i barbàrie. La crítica de Joan Josep Isern subratlla el
caràcter cíclic i persistent del Mal.
El text també aborda el paper de l’art i la poesia després de l’horror:
mentre alguns defensen que la cultura és impossible després d’Auschwitz, l'Adrià
argumenta que l’art és essencial per expressar, comprendre i superar el trauma, i així esdevenir un acte de resistència i memòria. D'aquesta manera, la narrativa planteja
que, davant del Mal absolut, la responsabilitat humana i la cultura són
instruments vitals per mantenir la dignitat i el sentit de la vida.
Text complet
L’Adrià troba una carta que Drago Gradnik, l’antic company del seu pare
Fèlix Ardèvol, li havia enviat. El
narrador aprofita aquesta carta per presentar-nos una profunda reflexió sobre
la naturalesa del Mal en majúscula, entès com una força no només abstracta sinó
encarnada en persones i actes concrets. La veu narrativa de Drago Gradnik fa un
recorregut des de la concepció teològica tradicional, on el Mal s’explica a
través de categories com el Diable o el mal metafísic, fins a una comprensió
més visceral i immediata, en el context tràgic de la guerra.
En aquest procés, el narrador passa de la recerca d’una explicació
filosòfica i teològica a un posicionament pràctic i existencial. La decisió de
canviar “la sotana per un fusell” simbolitza la renúncia a la fe i a les
disquisicions abstractes per assumir una acció directa, defensant la pròpia
gent contra el Mal que ha pres forma humana i política. Així, el Mal deixa de
ser una idea abstracta i passa a ser una realitat tangible, encarnada en
figures com Hitler, Himmler, Pavelic, Luburic, i en institucions com la
Schutzstaffel (SS) o l'Abwehr.
L’episodi clau que fa trontollar la fe del narrador és la pregunta d’una
mare sobre el patiment i la mort de la seva filla. Aquesta pregunta posa en
evidència la insuficiència de les explicacions religioses tradicionals: si Deu
és just i omnipotent, per què permet el patiment innocent? Aquesta qüestió
fonamental reflecteix el problema del mal teològic, però el text el supera en
centrar-se en la responsabilitat humana i històrica. El Mal no és una
entelèquia sinó una força que pren cos en la por, la crueltat i la bestialitat
humana.
La distinció que fa el narrador entre el Mal en majúscula, absolut i
personalitzat en personatges com Voigt, i el Mal en general, que fins i tot el
propi narrador reconeix que també encarna en certa mesura, indica la
complexitat moral que la guerra imposa. Aquí, el Mal absolut és aquell que
representa l’extrema crueltat i la deshumanització extrema, aquell que busca
destruir la vida i la dignitat de manera sistemàtica i sense pietat.
Se’ns planteja, doncs, una visió del Mal que és tan ètica com política. El
Mal no és només una qüestió de filosofia o religió, sinó una realitat tangible
i concreta que cal combatre activament, especialment en contextos de conflicte
i injustícia. El narrador, en abandonar la sotana i agafar el fusell, assumeix
aquesta responsabilitat de manera decidida.
En
aquest sentit, la reflexió sobre el Mal que fa Drago Gradnik connecta amb la
visió que Jaume Cabré desenvolupa a Jo confesso a través del personatge
d’Adrià Ardèvol. Per Cabré, el Mal és una realitat polièdrica, amb múltiples
cares que no es poden copsar mai del tot, perquè la incertesa forma part de la
condició humana i de la manera com aquesta s’ha estructurat històricament. La
novel·la presenta exemples concrets d’aquesta complexitat: la frontera difusa
entre l’heroi i el traïdor (com en el cas de Franz Grubbe), la paradoxa d’un
Déu que permet el Mal per respecte a la llibertat humana, el silenci diví
davant el crit dels morts, o la inquietant convivència entre la bellesa
artística i la barbàrie (com quan els responsables dels camps de concentració escoltaven
Schubert mentre cremaven persones). Tot això queda sintetitzat en la terrible
frase: “L’home destrueix l’home, i també compon El Paradís Perdut.”
El
títol de la crítica que va escriure Joan Josep Isern, “El Mal, el Mal, que
sempre recomença…”, fa referència directa a aquest tema central. És un joc de
paraules amb el famós vers de Paul Valéry al *Cimetière marin* —“La mer, la
mer, toujours recommencée”— que subratlla la idea que el Mal és cíclic,
persistent, i que torna una vegada i una altra en formes noves, però igualment
destructives. Segons Isern, el Mal, en majúscules, és el gran assumpte que
tracta el llibre, i tota la seva estructura narrativa i temàtica gira entorn
d’aquesta constant repetició i renovació del Mal en la història de la
humanitat.
Cabré
planteja un Mal que afecta tant la víctima com el botxí. Un Mal que persegueix
el supervivent amb la culpa de ser viu, i condemna el culpable a un penediment
que mai podrà reparar el dany causat. Davant d’aquesta angoixa, Adrià resumeix
el seu posicionament després de conèixer la història del seu tiet Haïm,
supervivent d’Auschwitz: afirma que vol viure mirant de no fer mal, perquè
voler viure fent el bé li sembla massa ambiciós. Aquesta actitud reflecteix una
postura humil i realista davant la magnitud del Mal
Unes quantes pàgines més endavant, ens trobarem al Bernat i l’Adrià i la
frase "No hi hauria d'haver poesia després d'Auschwitz". Aquesta
frase d’en Bernat serveix com un potent símbol del xoc entre la bellesa i la
barbàrie extrema del segle XX. Aquesta afirmació, atribuïda sovint a teòrics
com Theodor Adorno, suggereix que l’horror i la destrucció sense precedents
viscuts a Auschwitz (i en altres camps de concentració) qüestionen la
possibilitat mateixa de l’art i la cultura tradicional. Aquesta idea ressona
amb el fragment perquè posa en evidència la crisi moral i existencial provocada
pel Mal absolut. L’horror viscudes obliga a replantejar-se la funció de l’art,
la fe i el sentit de la vida. En el text anterior, aquesta crisi es manifesta
en la renúncia de Gradnik a la sotana i l’adopció del fusell, una resposta que
abandona les formes simbòliques per afrontar la realitat cruel i immediata del
Mal.
Adrià,
però, es manifesta en sentit contrari quan diu: “Sí, la poesia cal més que mai
després d’Auschwitz”. És interessant el plantejament d’aquesta visió contrària
que defensa que, precisament després de l’horror i la barbàrie extrema, és quan
més necessitem la poesia i l’art en general. L’art no només sobreviu a les
catàstrofes, sinó que esdevé una eina imprescindible per comprendre, expressar
i superar el trauma col·lectiu. Mentre que la frase “No hi hauria d’haver
poesia després d’Auschwitz” suggereix una impossibilitat o una derrota de la
cultura davant del Mal absolut, l’argument contrari reivindica que la poesia i
l’art són els mitjans que permeten donar veu a allò que és inefable, que
humanitzen la memòria de les víctimes i que construeixen un pont cap a la
reconciliació i la esperança. L’art es converteix en un acte de resistència i
en un testimoni viu contra l’oblit i la deshumanització, reafirmant la
capacitat humana de crear sentit i bellesa fins i tot en la foscor més
profunda. Així, lluny de rendir-se, la cultura emergeix com a necessitat vital
després de l’horror, per a restablir el diàleg entre passat i futur i per a
reafirmar la dignitat humana.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada