dimecres, 30 de desembre del 2020

"Anar-hi sempre". Un petit passeig pel 2020 (gener-juny)

Us convido (si us ve de gust) a fer un petit passeig per algunes de les notícies que hem viscut durant aquest any 2020 que som a punt de deixar enrere. Notícies, la gran majoria, relacionades amb aquest llarg camí cap a la independència que vam iniciar fa més de tres-cents anys i que, generació rere generació, amb més o menys encert, hem continuat fent camí. A voltes, amb alguna passa enrere, però sempre amb la mirada posada en aquell final de camí que, més d'una vegada, poques, hem pogut albirar. 

Malgrat tot, continuem fent camí, continuem avançant. En paraules d’Antoni Massaguer, militant d’EPOCA, només hi ha una manera: 

Per vèncer, cal ser-hi sempre. Per vèncer, cal anar-hi sempre.

Any 2020

L’any s’obria amb la sessió d’investidura de Pedro Sánchez. L’Espanya “de charanga i pandereta... La España que ora y bosteza, / vieja y tahúr, zaragatera y triste...” va ser-hi present i vam tornar a viure com mai, l’autoritarisme, el masclisme, el racisme, l’insult, la supèrbia, la injúria, la mentida... el nacionalisme espanyol més ranci...  l’Espanya de sempre.

Una investidura gràcies, en bona part, al pacte entre ERC i el PSOE. Un pacte controvertit, que va provocar divisions en el si del moviment independentista i que, amb els mesos, s’ha demostrat que no servia per res.  

El gener també va començar a l’Audiència Nacional el judici contra el major Trapero, acusat de rebel·lió,  i contra la cúpula dels Mossos d’Esquadra.

El mes de febrer, l’iniciàvem amb nova repressió: dues-centes citacions pels talls a la Jonquera. Imputats amb càrrecs de desordres públics, danys i delicte contra la seguretat en el trànsit, per haver tallat la AP-7 l’11 i el 12 de novembre. Al costat d’això, una bona notícia: L’Audiència Provincial de Barcelona va absoldre totes les persones encausades arran de la concentració davant del TSJC el febrer del 2018.

A principis de març, el desplaçament massiu a Perpinyà. Dues-centes mil persones van omplir el Parc d’Exposicions de la Catalunya Nord. El missatge: Preparem-nos!

Pandèmia! El país es paralitza. A Catalunya Principat, als Països Catalans, a l’Estat espanyol els contagis, els ingressats i els morts provocats pel COVID-19 continuen i les dades cada vegada són mes esfereïdores. La nefasta gestió de l’Estat espanyol es fa cada vegada més evident: No confinar Madrid quan era imprescindible. Impedir el confinament de Catalunya, Aplicar les mesures de control tard i malament. La compra dels testos defectuosos. No voler comprar material pagant al comptat que obliga la Xina a paralitzar enviaments. Requisament de material per centralitzar-ho tot a Madrid. La mobilització de tot l’exèrcit facultant els militars per fer d’agents de l’autoritat. Les esperpèntiques rodes de premsa inèdites a Europa amb militars, policies i guàrdies civils carregats de medalles. Mesures econòmiques insuficients... El gran problema dels autònoms i de la petita i mitjana empresa. Manca d’informació per a tots els col·lectius...

El dimarts 21 d’abril va morir Anna Rosselló. La majoria d'independentistes recorden la seva imatge, tendra i alhora plena de coratge, de la iaia que en una cadira de rodes i acompanyada per la seva filla i el seu gendre era present, sempre que la salut li ho permetia, a totes les mobilitzacions independentistes d’aquests darrers anys. Qui era, qui va ser, però Anna Rosselló? Si la volguéssim definir amb una frase seria faríem servir el títol de la seva autobiografia: “Memòries d’una dona lluitadora. Vençuda, sí. Doblegada, mai”. 

El mes de maig va ser el del retorn del Vull una resposta... de manera telemàtica.

Les xifres sobre la COVID-19 s’havien disparat de manera esgarrifosa. Les darreres dades ens deien que al Principat hi havia hagut 63.259 contagis i 11.723 morts. I l’Estat espanyol presentava 233.037 casos de COVID-19  i 27.940 morts.

L’ex-policia espanyol Antonio González Pacheco, anomenat “Billy el Niño, va morir el mes de maig. Torturador franquista, possiblement un símbol, no només de les tortures, sinó de la impunitat en què ha pogut viure durant els anys de la transició i fins ara. No només va gaudir d’impunitat absoluta, sinó que fins i tot va rebre quatre medalles, dues d’elles en període democràtic, que li van arribar a representar una augment de fins a un 50% en la pensió. La justícia argentina va intentar extradir-lo i jutjar-lo pels crims comesos durant el franquisme. Mai ho va aconseguir perquè la justícia espanyola sempre ho va impedir.

Va ser durant el mes de maig, també, que Xavier Albiol va tornar a ser alcalde de Badalona. Els regidors que formen part del PSC i de Badalona valenta, de la qual formen part Guanyem i ERC ho podrien haver evitat. El PSC, però, no ho va permetre i va preferir fer alcalde al representant del PP abans que a Dolors Sabaté.

Durant el mes de juny, sabíem que l’expresident de la Generalitat José Montilla era nomenat conseller independent de la companyia Enagàs, segurament pels seus “grans coneixements” en matèria energètica.

El juny, anaven en augment les nefastes relacions entre els dos principals partits independentistes. El partidisme, l’electoralisme, estava pesant més que mai i per damunt del país. Oriol Junqueras i el president Puigdemont continuaven sense parlar-se des de feia ja molt temps. La darrera mostra d’aquesta divisió es va poder veure a Madrid davant el suplicatori per processar Laura Borràs. ERC i la CUP van decidir no participar en la votació mentre que JxCat va votar NO.

dilluns, 28 de desembre del 2020

"Viure, si em vaga encar de viure" (Josep Carner.1)

Josep Carner torna de l'exili (1970)
Després dels darrers vuit posts sobre Faulkner i "El soroll i la fúria", em vaga escriure una mica sobre el gran poeta Josep Carner.

Enguany es commemora l’Any Josep Carner, impulsat pel Departament de Cultura a través de la Institució de les Lletres Catalanes, amb motiu del cinquantenari de la mort de l’escriptor.

A causa de la pandèmia, l’Any Carner s’estendrà fins al 2021. Esperem que aquesta mesura ens permeti gaudir amb plenitud de l’obra del gran poeta català.

Josep Carner, el màxim representant de la poesia noucentista. “El príncep dels poetes”, una denominació heretada dels grans Jacint Verdaguer i Joan Maragall. El poeta que va ser també diplomàtic, periodista, autor de teatre, traductor. El poeta d’Els fruits saborosos, d’Auques i Ventalls, d’El cor quiet, de Nabí...

El lema escollit per commemorar l’Any Carner ha estat un vers compost per sis monosíl·labs: “Dir molt en un mig dir” que es complementa amb “Seria mon afany”. Sis monosíl·labs que expliquen molt clarament un dels aspectes essencials de la poesia de Carner.

Miraré de fer un breu passeig per una de les obres cabdals de Carner: “Els fruits saborosos.” Abans, però, un petit tast, molt petit, d’alguns dels seus poemes, d’alguns que m’agraden especialment, encara que n’hi ha molts més als quals em podria referir.

Comencem per “Si em vaga”, un poema d’exili. Forma part del volum “Absència”, escrit l’any 1957. És un recull de 40 poemes que fan referència a l’exili i els sentiments que aquest provoca en el poeta. Poemes escrits des de la nostàlgia. Impressions de l’exili i de la impossibilitat del retorn:

Viuré, si em vaga encar de viure,

supervivent d'un cant remot.

Viuré amb la cella corrugada

contra les ires, contra el llot.

Viuré dreçant-me com un jutge,

només mirant, sense dir mot,

com la paret en el seu sòtol,

com una pedra en el seu clot.

En el blog Literatura catalana[1] hi podeu trobar una anàlisi del poema. En síntesi: “Aquest poema, amb pocs versos esdevé una autèntica declaració de principis, s’hi apunta el contrast entre la fidelitat i la solitud i l’autoconvenciment des de la distància. L’autor critica una situació inabordable i tot presentat des del patetisme d’una vida viscuda en el dolor del supervivent d’un món i un cant ja remots, d’una Catalunya que ja no es seva.”

dimecres, 23 de desembre del 2020

Disley: "He vist el principi i ara el final" (El soroll i la fúria. 8 i final)

Quart capítol. La visió de Disley.

Si en el primer i segon capítols hem passat pel monòleg interior, primer de Benjy i després de Quentin, i en el tercer ens hem nodrit del soliloqui de Jason, en el quart i darrer un narrador en tercera persona ens explica l’última etapa de la decadència de la família Compson. 

Seguirem Jason i Disley en les activitats que fan el dia de Pasqua. Mentre Jason continua buscant incessantment la seva neboda Qunetin (sense trobar-la) Disley assisteix, amb Luster, Frony i Benjy,  als actes de Pasqua a l’església negra local.

La narració se centra en la visió de Disley, la visió de la criada negra. Com ens diu Pedro Luís Serna:[1]  “El paper del negre, tant en el complex cultural del Sud com en el Nou Sud. El comportament de Disley en els diferents moments de la decadència és de comprensió vers els sofriments que pateixen els seus amos.” De fet, ha estat ella, Disley, la que ha criat els fills Compson en absència dels pares i els ha ofert sempre el seu amor maternal.

Tornant a Serna:[2] “El sermó del dia de Pasqua i els sentiments que inspira en Disley fan que s’adoni del paper que ha desenvolupat al llarg de la seva vida. L’element cultural africà va ajudar a la conformació del Vell Sud i que la infantesa dels fills dels plantadors estigués supervisada pels esclaus també el va modificar a causa del sincretisme de cultures. Si en el context aristocràtic, es pot percebre l’element negre en les creences, llegendes, històries, supersticions, etc, en el context negre veurem l’assimilació d’un element de la cultura occidental: el puritanisme:

Per què no calla, mamà?, va dir Frony. Amb tota aquesta gent mirant-la. Aviat ens trobarem amb els blancs.

He vist el primer i l’últim, va dir Disley. No em facis cas.

Al primer  i a l’últim de què?, va dir Frony.

No em facis cas, va dir Disley. He vist el principi i ara el final.

És la compassió que sent Disley per tots els integrants de la família Compson. La compassió per l’estat a què han arribat i del qual ella ha estat testimoni.

“La casa, abans reflex de prosperitat, ha anat minvant la seva propietat fins restar només amb la terra i els objectes bàsics necessàries. Més que físicament, però, Disley sent la decadència dels Compson en les penes i angoixes que pateixen els membres de la família: Quentin, la filla de Caddy, viu en una casa sense amor i plena de prejudicis inculcats per l’àvia i de l’odi que expressa el seu oncle. Json veu en Quentin una extensió de la seva mare i li recorda les raons per les quals no ha aconseguit tirar endavant en el món materialista actual.”

El quart capítol ens trasllada, d’una banda, l’amor incondicional de Disley i, de l’altra, l’odi de Jason vers la humanitat sencera. És el resultat de la decadència del Sud i de com s’imposa la modernitat, que no és res més que el trionf de la corrupció, del materialisme, de l’egoisme i de l’individualisme.

El personatge de Disley obre la porta a l’esperança i ens deixa entreveure que encara és possible que la humanitat torni de nou a l’home.

Bibliografia. Les vuit entrades sobre “El soroll i la fúria” han estat possibles gràcies a:

La lectura (i relectura) atenta de: Faulkner, William Edicions Proa “El soroll i la fúria”

I les següents entrades a la xarxa:

El ruido y la fúria. La valoración de la degradación sureña en la estètica de la novel•la moderna. Pedro Luís Serna Alonso     https://1library.co/document/ydj14wgy-ruido-furia-valoracion-degradacion-surena-estetica-novela-moderna.html  

Ferraioli, Pablot. ‘El ruido y la furia’ de William Faulkner https://clavedelibros.com/el-ruido-y-la-furia-william-faulkner/

Cuadernos del Hontanar https://cuadernosdelhontanar.com/2020/07/26/el-sonido-y-la-furia-de-william-faulkner/

La plaza de Poe https://laplazadepoeblog.com/2018/05/25/el-ruido-y-la-furia-faulkner-instrucciones-de-uso/

[1] El ruido y la fúria. La valoración de la degradación sureña en la estètica de la novel•la moderna. Pedro Luís Serna Alonso     https://1library.co/document/ydj14wgy-ruido-furia-valoracion-degradacion-surena-estetica-novela-moderna.html 

[2] Ídem

dilluns, 21 de desembre del 2020

Les pors i les obsessions de Jason (El soroll i la fúria. 7)

 

Aquell Divendres Sant és el dia en què Jason abandona la feina per espiar la seva neboda Quentin (filla de Caddy) que s’ha escapat del col·legi (i de casa) per fugir amb un firaire. Tot, doncs, torna a girar sobre el personatge femení de Caddy a través de la seva filla Quentin.

Puta una vegada, puta sempre, és el que jo dic. Dic jo que tens sort si l’únic que et preocupa és que faci campana a l’escola. Jo dic que hauria de ser a baix, a la cuina, ara mateix, en lloc de a dalt, a la seva habitació empastifant-se la cara de pintura i esperant que sis negres, que ni tan sols poden aixecar-se de la cadira si no tenen davant un platàs de carn i molt de pa que els mantingui en equilibri, li preparin l’esmorzar.

Caddy només apareix en el llibre de manera referencial, però és el principal protagonista de la novel·la. Quentin estima fins a la desesperació Caddy; Benjy només troba consol i pau en Caddy. Fins i tot Jason, que vol oblidar-la per sempre, no deixa de pensar sempre en Caddy. Nosaltres, com a lectors, però, no podem apropar-nos mai a Caddy, la persona sobre la qual giren tots els germans. El mateix Faulkner sembla enamorat de Caddy. Així ho va comentar tot dient que era lai matge que va generar la seva novel·la. L’anomenava “l’estimada del seu cor”.

La visió de Jason ens permet conèixer una mica millor un altre personatge femení: la mare, Caroline. Una dona capritxosa nerviosa, molt aprensiva i carregada de pors. Ha esdevingut protectora de Jason mentre oblida els altres fills. Mare i fill (Jason) viuen encara en un món imaginat. L’antic món del Sud, el món dels privilegiats que posseeixen esclaus, terres i diners. Res d’això, però, és real. La família Compson ja fa temps que va entrar en una decadència progressiva i imparable.

Jason es va quedant amb els diners que Caddy envia per a la seva filla. Aquesta, però, li acaba robant tot el que ell té guardat, el diners de Caddy i també els del mateix Jason per fugir  amb el firaire.

El capítol ens permet assistir a dues menes de lideratges molt diferents. El de Jason, en declivi permanent i el de Disley, la criada afroamericana que administra la casa i dirigeix els criats negres. De fet, la que fa que tot funcioni malgrat les múltiples carències.

La narració reflecteix la tensió existent entre Disley i Jason que permet contrastar dos models de formació moral, racial i de ciutadania. Per una banda, el de la família terratinent i, de l’altra, el llegat esclavista.

Aquell dia, Jason es mou constantment per la ciutat i això ens permet conèixer també com és la vida pública de la localitat de Jefferson: el mercat d’especuladors, l’oficina de telègraf de la Western Union, la pobresa dels grangers blancs i negres... Coneixem totes les pors i obsessions de Jason a través dels records que té dels moments tràgics que ha patit la seva família: la castració del seu germà Benjy, la incapacitat i culpa de la seva mare, l’alcoholisme dels seu pare, el comportament de la seva germana Caddy...

divendres, 18 de desembre del 2020

L'Escletxa, la revista de la llengua i cultura catalanes. Núm. 46


Ja podeu llegir el nou número de la revista “L’Escletxa”, la revista de la llengua i la cultura catalanes, publicada per la Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL). Cliqueu aquí

En aquesta edició, entre altres, reflexionem al voltant del tercer aniversari del 27-O. Entrevistem Alfons Quera, director del MUME i recollim les impressions del Correllengua 2020, marcat per la COVID-19.

SUMARI

“Actriu, catalana i independentista”

La CAL Opina – Jaume Marfany  

El Correllengua de 2020 resisteix la COVID19

Correllengua – Equip de Coordinació del Correllengua 

Tres anys del 27-O: la unilateralitat queda aparcada

Aprofundint – Xavi Tedó 

Alfons Quera, director del Museu Memorial de l’Exili (MUME): “És el primer museu i dels pocs al món dedicats a l’exili”

Veus del país- Eva Sabater Planisi 

Sense espais de col·loquialitat no hi ha nous parlants de català

Xerrem – Jordi Esteban 

Es presenta el primer gran acord juvenil per la llengua catalana

Actualitat 

Llenguaferits

Treballant per la llengua – Xavi Tedó 

No fas servir els pronoms febles? “Alguns no molt. M’oblido i quan m’adono ja no sóc a temps”

Racó de Pensament – Jaume Marfany 

Joan Solà: Plantem cara?

Racó de cultura- Jaume Marfany

 

"La vida promesa" amb Enric Larreula. El Suprem ordena repetir el judici contra Otegi. El Parlament demanarà l'Amnistia

 

Vull una resposta. 9a temporada. Emès el 17 de desembre de 2020 per ETV Llobregat i Terramar-Garraf

Convidats

Enric Larreula,  escriptor, professor universitari i il·lustrador. Autor de gran quantitat de llibres. Contes, novel·la, assaig, teatre i també narrativa infantil. Recentment ha publicat "La vida promesa", la història d'una utopia. 

Francesc Abad, analista polític

Gabriel Ginebra, creador del #ManagingIncompetence, Gestió de la Incompetència, Conferenciant i Coach i pare de 7 fills, que encara viuen tots a casa

Davantal

Avui és el darrer Vull una resposta de l’any. És com una tradició que en aquestes dates tothom comenci a fer els seus propòsits i desitjos de cara al nou any que som a punt d’encetar.

Tinc un bon amic i company de lluita amb qui vam coincidir en el SN de l’ANC i amb qui, a partir de 2015, hem continuat treballant pels mateixos objectius en àmbits diferents, però, complementaris. Des dels nostres anys a l’Assemblea hem parlat moltes vegades, entre nosaltres, però també amb altres companys de quins serien els acords de mínims que haurien de permetre una confluència independentista.

Uns punts que fossin una proposta de mínims en què el moviment independentista (partits, entitats, la ciutadania...) podríem arribar a estar-hi d’acord i començar a treballar plegats, d’una vegada per totes.

No sentireu res de nou, si més no per a aquells que sempre ens hem mogut en aquesta línia. Des del Vull una resposta ens proposem per a l’any 2021 treballar per fer possibles aquests punts...

.- El nostre objectiu és la independència i la República Catalana.  

.- Denunciem que l’Estat Espanyol ens tracta com a una colònia i això ens legitima a independitzar-nos.

.- Cal constituir tan a nivell local com de país, les màximes estructures republicanes, civils i institucionals, com a fonaments de la propera República.

.-L’ única manera de proclamar la República, és fer-ho amb un acte de ruptura clara i unilateral reivindicant l’esperit de 1-O, i de la Declaració del 27-O i la seva legitimitat.

.-Cal exercir la unitat independentista... dels que la vulguin, sobrepassant la posició dels partits. La unitat es fa realitat definint una estratègia compartida entre tots els que la vulguin, tan a nivell local com de país. Aquesta estratègia és incompatible, localment i nacionalment, amb cap partit del 155.

.-Cal impulsar la inscripció i l’acció del Consell per la República.

Enric Larreula, el nostre convidat d’avui, creu que la utopia és necessària, Avui, al Vull una resposta, en parlarem to seguit amb els nostres convidats. Som-hi. Comencem!

Final

La frase de la setmana l’extraiem del llibre de l’Enric Larreula, “La vida promesa”

“Que l’única llei que hi hagi en la nostra comunitat sigui la llei de la justícia, de l’amor i de la llibertat.”

Avui, un any més, com venim fent des del 2017, us deixarem amb el Poema de Nadal de Roc Casagran perquè un dia més, un any més, un programa més, marxarem amb el pensament posat en tota la nostra gent. Dani Gallardo, condemnat a 4 anys i mig de presó, les més de 2.500 persones que pateixen la repressió, la presó i l’exili. Els volem lliures. Els volem a casa.

Que passeu el millor Nadal possible. Cuideu-vos molt i, com sempre, que tingueu molt bona feina! 

dijous, 17 de desembre del 2020

Jason, una victima més (El soroll i la fúria. 6)

 

Tercer capítol. La visió de Jason, el germà més materialista, cínic, visceral, autoritari, racista, misògin i, també, amargat. Està molt ressentit, en bona part perquè s’ha hagut de fer càrrec de la família després de la fugida de Caddy i que el seu germà Quentin anés a la Universitat de Cambridge. Ha de mantenir la seva mare, el seu germà Benjy, la filla de Caddy, la seva neboda adolescent a qui van posar el mateix nom que el seu germà, Quentin i, els criats negres.

L’acció transcorre el dia de Divendres Sant i està narrada, per primera vegada en el llibre, de forma lineal i directa. Segons Pedro Luís Serna[1]: “La forma utilitzada per narrar el punt de vista de Jason s’assembla molt més a un soliloqui que a un monòleg interior directe que representa el fluir de la consciència [...] Aquesta forma de representar el discurs de Jason té relació amb el tipus de vida que porta i que l’ha portat, assimilant la ideologia del Nord, a convertir-se en l’exponent de les seves característiques.” El títol amb què Serna encapçala aquesta part del treball em sembla del tot adient i encertat: “Jason víctima del passat, el present i el futur.”

En el mateix treball, Serna ens parla de les dues ideologies que es contraposen en la novel·la[2]: “L’humanisme tradicional del Vell Sud, que es veuria reflectit en Quentin, i la amoralitat del naturalisme modern, encarnat en el personatge de Jason. Jason és un reflex més de la incapacitat dels seus pares per tirar endavant la família i la llar en un món al qual no poden adaptar-se lliurats com estan a la contemplació de la desaparició de la seva cultura. Jason arriba a la conclusió que la ideologia del discurs del Nord és l’única que li permetrà sobreviure en el context del Sud modern. [...] Adoptar la ideologia del Nord també li permet oblidar, encara que no sempre, el seu angoixant passat mancat d’amor.”

Vaig continuar pel carrer, però els havia perdut de vista. I allà estava jo, sense fer ombra, donant la impressió d’estar també boig. Com pensaria qualsevol, un està boig i un altre es va ofegar i a l’altra el seu marit la va fer fora de casa. Per quina raó no estaran els altres també bojos? Sempre els sentia mirant-me com a voltors, com si esperessin l’ocasió de dir. No m’estranyava sempre he pensat que tota la família estava boja. Venen un terreny per enviar-lo a Harvard i pagar impostos per sostenir la Universitat de l’Estat que no he vist mai un partit de beisbol i no permetre que es pronunciï el nom de la seva filla a casa i que el Pare després de cert temps no tornés a venir al poble sinó que es quedava allà assegut tot el dia amb l’ampolla jo veia la part inferior de la seva camisa de dormir i les cames nues i sentia el dring de l’ampolla...”