divendres, 7 d’octubre del 2016

Anul·ació judicis franquistes (Vídeo del darrer programa de Vull una resposta)

Darrer programa de VULL UNA RESPOSTA,
emès ahir dijous, 6 d'octubre de 2016 per ETV Llobregat


Temes:
Catalan News Monitor: Explicar Catalunya al món
Comissió de la Dignitat. Plenari del Parlament del 19 d'octubre per l'anul·lació de les sentències polítiques del franquisme.
Actualitat políitica. Debat de política general al Parlament

Presentat per Magda Gregori. Convidats:
Pep Cruanyes, advocat. Membre de la PDD i de la Comissió de la Dignitat
Víctor Cucurull, director de la Fundació Societat i Cultura
Xavi Portet, politòleg
Jaume Marfany, filòleg

VULL UNA RESPOSTA cada dijous, a les 20h per ETV Llobregat.
També per Internet a http://etv.cat/en-directe

Majoria del 80%. Gestos i passes


Pel que fa al procés d’independència, de les resolucions aprovades ahir al Parlament (66) cal destacar-ne fins a quatre per la seva importància i, sobretot, pel seu simbolisme de cara a un futur immediat.

Ho hem dit i escrit diverses vegades, quan l’ampli sector de l’esquerra sobiranista formada per la gent que vota CSQP, Barcelona en comú o Catalunya en comú, diu que cal tornar a la majoria del 80%, hi estic d’acord amb el fons de la proposta. Hi estic d’acord perquè estic convençut que és la manera més segura, més ràpida i més eficaç per aconseguir la independència.

Tres són els punts de trobada entre independentistes i sobiranistes: Coincidim que el conflicte polític cal solucionar-lo amb un referèndum; que cal engegar un procés constituent que ens permeti posar les bases d’un nou país i, finalment, estem d'acord en la resposta als atacs polítics i judicials contra les nostres institucions i els nostres representants. És del tot necessari, doncs, aprofundir en aquests tres punts de trobada i en tots aquells que ens uneixin o ens apropin. 

Ahir es va fer un gran pas en aquest sentit. És molt important que CSQP s’abstingués en la resolució de JxSí i la CUP sobre el referèndum vinculant sobre la independència, aprovat per 72 vots a favor (JxSí i CUP) i 11 abstencions (CSQP).

Tan important com que la resolució de CSQP sobre la negociació d'un referèndum amb l'estat s’aprovés per 73 vots a favor (JxSí i CSQP), 52 en contra (C's, PSC i PPC) i 10 abstencions (CUP). Que de les quatre resolucions de JxSí i la CUP sobre el procés constituent, una obtingués el suport de CSQP i una altra l’abstenció. CSQP no més va votaren contra en dues d’aquestes propostes.

Finalment, i amb molta càrrega simbòlica, els tres grups van presentar i aprovar (83 vots a favor per 52 en contra) una moció conjunta de suport al president Mas, l’exvicepresidenta Joana Ortega i els exconsellers Francesc Homs i Irene Rigau per les causes judicials obertes i, també, a la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, davant l’actuació del Tribunal Constitucional.

Ahir, potser més que mai, es va començar a visualitzar aquesta majoria aclaparadora, indiscutible que està convençuda que el futur de Catalunya només el podem decidir els ciutadans d’aquest país. Referèndum o referèndum. El 62% de la Cambra, Més de dos milions dos-cents mil vots...

Ens acostem als punts de trobada... Si ho voleu, més lentament del que molts voldríem, però ens hi anem apropant.

Si no hi ha eleccions pel mig (i tot sembla indicar que no n’hi haurà, ni espanyoles, ni encara molt menys catalanes) els continus atacs de l’Estat espanyol, presents i futurs, l’inici del Procés Constituent i la feina que es vagi desenvolupant per assolir el referèndum, no poden més que afavorir aquest apropament entre les forces polítiques que representen una gran majoria de la societat catalana que vol decidir el seu futur a les urnes.


El roman del Jaufré (4.- Conclusions d'una lectura)


D’un conte de bona maniera,
D’azauta rason vertadeira,
De sens e de chavalarias,
D’ardimens e de cortesias,
De proesas e d’aventuras,
De fortz, d’estrainas e de duras,
D’asaut, d’encontre e de batailla,
Podez auzir la comenzailla;

Com diu l’autor en els primers versos de l’exordi, el Jaufré és això, un conte de cavalleries, una narració que aplega tots els ingredients d’obres precedents i, sobretot, del romans artúric. L’auctor, recollint el principi d’autoritats, recull tota la matèria literària que li pot servir per construir un entramat d’escenes, personatges i situacions que puguin ser clarament reconegudes pel públic oïdor. Principalment de la matèria artúrica, sí; però també dels lais Maria de França, dels diferents gèneres de la tradició oral, ja fossin trobadorescos, contes curts, romans o, fins i tot èpics. L’autor té, doncs, un primer objectiu: distreure i divertir.

E digaz m’en so qu’en volres,
s’ieu en dic, si m’escoteres
ni·m volres de bon cor entendre,
Car hom non deu comprar ni vendre
ni l’un ab l’autre conseilar,
Cant au bonas novas contar,

L’autor, però, adverteix al seu públic que cal estar atent. Que cal escoltar amb bona voluntat. Perquè no n’hi ha prou amb la diversió i cal també reflexionar sobre allò que el text ens vol comunicar. Això és també el Jaufré, un romans escrit en occità, de matèria artúrica, que vol, com tota la literatura de l’època, fer arribar un missatge, una lliçó moral. Un text que vol ser un model de conducta per a les generacions actuals i futures. L’autor ens descobreix, doncs, el seu segon propòsit: alliçonar.

El Jaufré és encara més. És una narració en què l’autor vol lloar el seu rei i protector, tot presentant-lo com un rei dotat de les millors virtuts cavalleresques i –com en el fragment comentat- com un rei just i justicier. I perquè estima el seu rei, també vol llençar un missatge clar i crític sobre la situació social que viu la cort catalana de l’època.

El Jaufré, a més, es pot permetre un luxe narratiu: el d’escriure en clau de farsa. L’autor es pot permetre, ja, fer paròdia dels temes artúrics que li han servit de coixí per elaborar la seva història. Un text, doncs, que busca la complicitat del públic oïdor a través d’un esmolat sentit de l’humor i de la ironia.

Un text original i innovador. No en el tema, ni en els personatges, ni en les situacions, sinó en l’estructura, en com aquesta s’articula i es desenvolupa seguint un fil temporal i argumental; en el context ideològic i moral en què es mou; en el sentit de l’humor que planeja damunt de determinades escenes; en l’ús magistral que fa de la paròdia

dijous, 6 d’octubre del 2016

On va morir Cartles V? Yuste o Murtra? (Vídeo de La clau de la nostra història)

Ja podeu veure el darrer programa de


Emès per ETV llobregat el dimecres 5 d'octubre de 2016

Convidats:
Daniel Ibànyez, pèrit, empresari i investigador històric
Víctor Cucurull, assessor històric del programa i director de la Fundació Societat i Cultura

dimecres, 5 d’octubre del 2016

La mort de Carles V, Yuste o Murtra? (Davantal de La clau de la nostra història)


Som al segle XVI. L’any 1520 un seguit d’aliances i de morts sobtades converteixen un jove de vint anys en el monarca més poderós d’Europa. Nét dels Reis Catòlics regnava com a Carles I dels regnes d’Espanya des dels 16 anys. A la mort del seu avi patern, Maximilià I és coronat emperador del Sacre Imperi Romà Germànic. La historiografia el designa com  Carles I d’Espanya i V d’Alemanya.

El 1556 Carles V va expressar el seu desig de retirar-se en un convent i va escollir el Monestir de Yuste, a Càceres. Aquí va ser on l’emperador Carles V va morir, de paludisme, el 21 de setembre de 1558.

Fins aquí els que ens explica la història oficial. Diverses investigacions, però, estableixen seriosos dubtes sobre el fet que Carles V es retirés a Yuste per fer-hi vida monàstica i que morís en aquest monestir el 1558.

Veiem-ne algun dels interrogants...

Segons narra Royal Tyler, historiador americà de principis del segle XX, la dieta preferida de l’emperador Carles V en el seu retir monàstic estava formada per ostres, marisc, pastís d’anguiles... Si pensem que el Monestir de Yuste es troba a 460 Km de mar i que això significava 5 dies de camí, podem imaginar com arribarien aquestes menges a la taula de l’emperador.

El monestir de Yuste està situat a 780 m d’altitud amb rierols d’aigua ràpida, com les de la Garganta de l’Olla a 5 Km de Yuste. Carles V va morir de paludisme, una malaltia gairebé impossible de contraure en aquesta zona, ja que el mosquit que la transmet no pot viure en rierols d’aigua ràpida ni a més de 600 metres d’altitud.

Aquests són, només dos dels interrogants sobre el lloc on va morir Carles V que es va plantejar el nostre convidat d’avui. N’hi ha molts més i els estudis que ha realitzats permeten formular la hipòtesi que Carles V no va morir al monestir de Yuste, a Càceres, sinó que va passar els seus darrers dies al monestir de Sant Jeroni de la Murtra, a Badalona.

dimarts, 4 d’octubre del 2016

Gènesi de la burgesia industrial catalana (Vídeo de La clau de la nostra història)

Ja podeu veure el darrer programa de

Emès per ETV llobregat el dimecres 28 de setembre de 2016

Convidats:
Francesc Cabana, advocat i historiador de l’economia
Víctor Cucurull, assessor històric del programa i director de la Fundació Societat i Cultura

dilluns, 3 d’octubre del 2016

Estimats diacrítics o..."No és igual la superfície del sòl que la superfície del sol"


La Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha obert la caixa dels trons. La polèmica està oberta amb els darrers canvis a la normativa del català que afecten  principalment a la supressió d’accents diacrítics.

Abans d’opinar, però, calia veure quins són els arguments de l’IEC i d’alguns dels tòtems de la llengua que justifiquessin aquests canvis.

Primer argument: “Calia simplificar l’ortografia perquè fos més fàcil estudiar-la”

Segon argument: “El context ja aclareix el significat”

Tercer argument: “Fins ara, la normativa que teníem sobre els diacrítics era confusa, insatisfactòria i incompleta. Hem volgut seguir criteris rigorosos, d’eficàcia i claredat”.

Quart argument: “Per afavorir els usuaris i perquè el català sigui una mica més amable i digerible”

Opinen alguns tòtems...

Vicent Pitarch, coordinador de la nova ortografia ens adverteix: “És molt fàcil sortir i començar a deixar anar comentaris iconoclastes que poden acabar fet el ridícul fàcilment”.

M. Teresa Cabré: “Hem de posar-nos en la pell dels que comencen a aprendre la llengua catalana”.

Haig de dir que cap d’aquests arguments em convenç. Molt menys encara el que alguns esgrimeixen com a “modernització” de la llengua. Sempre que alguns consideren el català com a difícil, com una llengua plena d’excepcions que caldria simplificar, en relació a què estan parlant? Quin és el punt de referència per afirmar “l’enorme dificultat” d’aprendre català?

El punt de referència és la llengua castellana. És fàcil aquell punt de la normativa que és igual o s’assembla força al castellà. Per tant, intentem aproximar-nos-hi i així l’aprenentatge serà “més fàcil”.

És bo repassar l’obra de Fabra i recordar que la codificació dissenyada pel mestre perseguia també la construcció duna llengua nacional, una llengua que fugís del calc i de la còpia a què estava sotmès el català de principis del segle XX. Una dinàmica de còpia fruit de la subordinació política i lingüística que la llengua patia des de feia segles.

Una subordinació que, malgrat alguns avenços aïllats, ha continuat en els darrers quaranta anys. La tendència a situar el català més a prop del castellà ha estat constant. Recordeu “Verinosa llengua” de Ferran Toutain i Xavier Pericay que  va ser l’origen del “català light” o si ho preferiu del “català que ara es parla”. Evidentment, els autors es referien al català que es parla a Barcelona i  la seva àrea metropolitana.

Sota l’eufemisme de fer una llengua “més fàcil” s’amaga, en aquest cas, l’apropament a l’ortografia castellana. No hi ha llengües “fàcils” ni “difícils”. Tot depèn del punt de referència, del model lingüístic del qual parteixes en aprendre-la. No cal recórrer a aquell exemple tant sentit que els nens xinesos parlen i escriuen xinès sense complicacions, simplement afirmar que per a un prlant de llengua llatina sempre serà més fàcil aprendre francès, italià o castellà, que no pas rus o danès. El mateix succeeix amb un parlant de llengües eslaves o anglosaxones. Tot depèn de la llengua pròpia que prenem com a referència.

I si el problema rau que cal fer més “fàcil i assequible” el català... perquè no eliminem els accents, o les dièresis, o tots els guionets (ja n’hem eliminat molts), o els pronoms febles EN i HI? (cada vegada més desapareguts en les construccions dels parlants). Posats a fer, perquè no convertim també els verbs com caure en pronominals, o adaptem l’ús dels verbs ser i estar al model castellà? I moltes altres barbaritats que podríem deixar anar pel boc gros.

El problema del català no es troba en si cal fer el seu aprenentatge més fàcil o més difícil. Com hem dit, tot és molt relatiu. Les normes no són ni més ni menys complicades si s’ensenyen adequadament i si l’aprenent troba models fora de la classe (mitjans de comunicació, personatges públics, polítics, intel·lectuals....) que li permetin assimilar millor el que ha après a l’aula. I aquest és el principal problema: els models amb què es troba aquest aprenent estan, generalment, “contaminats” per la subordinació, voluntària o volguda, a la llengua dominat a la societat que, ara per ara, és el castellà.

Pensar que eliminant diacrítics, guionets o construccions sintàctiques foranes,  pensar que acostant-nos més al model de llengua castellana afavorim el futur del català és, a més d’un disbarat, empobrir, malmetre i denigrar la llengua.

Segurament el Sr. Pitarch classificarà aquesta opinió dins de les iconoclastes i de les que faran el ridícul. En tot cas, afirmar que sí, que és iconoclasta en el sentit que nega i refusa l’autoritat de determinats mestres, normes i models que no condueixen a res més que a la desorientació, a la inseguretat i al calc lingüístic.

Si és ridícula o no, dependrà únicament i exclusiva de cada lector.

Podrem viure sense diacrítics? Veieu una mostra de frases recollides en un sol dia a Twitter i recopilades en aquest bloc.

Personalment, i amb la mentalitat iconoclasta, seguiré aplicant els diacrítics. Ens són d’una gran utilitat, si no, com llegiríem aquest poema d’Agustí Bernaus

VÉNEN I VENEN
De bon de matí ja vénen
les pageses, traginant
cap al mercat. I quan venen,
que satisfetes se’n van,
i no se’n van fins que venen,
i és quan venen que se’n van.
Mes si vénen i no venen,
llavors se’n van rondinant,
parlant dels mals temps que vénen
i de pitjors que en vindran.
Que si els pagesos no venen,
malament ho passaran,
mes si no vénen ni venen,
les ciutats, què menjaran?