Quan
un Estat és d’arrels profundament
democràtiques la seva pròpia existència l’han de decidir els
seus ciutadans, quan una majoria significativa decideix constituir
un Estat propi i independent o quan,
també per una decisió de la mateixa
majoria, decideix incorporar-se en un estructura
estatal d’àmbit territorial superior.
Constituir
un Estat d’aquesta manera ha de comportar, necessàriament, que aquest estat ha
d’estar al servei dels seus ciutadans, dels qui l’han volgut constituir
i també dels altres. D’aquesta manera,
l’Estat esdevé un instrument al servei dels interessos de tots els
seus ciutadans i, per tant, la seva estructura i funcionament
han de respondre i adequar-se a les
necessitats del servei que ha d’oferir. La creació d’un nou Estat ofereix la
gran oportunitat de partir d’una nova planta que no reprodueixi ni perpetuï les
deficiències de les velles estructures, o almenys que tingui la voluntat de
modificar-les i adaptar-les a les noves exigències.
Passar,
en menys de quatre segles d’història
d’un Estat absolutista que s’explica amb la frase “l’état
c’est moi” atribuïda al rei Lluís XIV de França a un Estat on tots i cadascun
dels seus ciutadans pugui dir “l’estat és nostre”, és una
ràpida evolució en termes històrics. Però
aquesta frase, aquest concepte, ha d’impregnar totes les
estructures i el funcionament d’aquest estat.
Destil·lar
aquest concepte ens ha de portar a dir que l’Estat està supeditat a la societat
que l’ha constituït i, per tant, que la societat –en el seu conjunt- és
preeminent en relació a l’Estat. Vist així, una Constitució pren un altre
sentit i, sobretot, ha de definir sobretot el marc de convivència –la Carta de
ciutadania- del que es dota la societat i, com a molt, ha de dibuixar les
estructures bàsiques de l’Estat i els valors ètics sobre els que s’ha de basar
el seu funcionament.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada