dimarts, 29 de setembre del 2026

Benvinguts al món... però amb cita prèvia


Ahir, escoltant RAC1, em vaig quedar estrès, estupefacte, atònit, bocabadat, desconcertat, perplex, esmaperdut, al·lucinat...davant d’aquesta notícia-entrevista: Uns pares han establert un decàleg de normes per regular les visites a la seva filla acabada de néixer. Les tietes han pogut conèixer la criatura perquè tenien l’autorització corresponent (cliqueu aquí).

Hem arribat a una fita extraordinària de la civilització: aconseguir que fins i tot el naixement d’una criatura necessiti un reglament d’ús. Ja no n’hi ha prou de tenir un fill; cal organitzar-ne l’accés, establir horaris, redactar protocols i autoritzar prèviament els familiars que gosin voler conèixer-lo. Els avis, les tietes i els parents en general han passat de ser membres de la família a convertir-se en visitants subjectes a inspecció.

La intimitat s’ha transformat en un territori sobirà, amb fronteres, duanes i controls d’immigració. No fos cas que un avi, després de nou mesos d’espera, cometés la temeritat de presentar-se amb un regal sense haver sol·licitat hora prèviament. Fins i tot l’ajuda familiar s’ha modernitzat: portar una carmanyola, baixar les escombraries o anar a comprar poden ser mèrits suficients per obtenir una bona puntuació en el futur rànquing de parents autoritzats.

La família, aquella institució imperfecta, plena de cunyats que ho saben tot, tietes tafaneres i avis que tenen resposta per a qualsevol problema, sembla destinada a una profunda reconversió. Aviat disposarem d’una aplicació per puntuar els familiars i expulsar del sistema els que no compleixin les normes. Tot un avenç: relacionar-nos sense córrer el risc d’haver de relacionar-nos de debò.

Naturalment, quan l’Ona sigui gran i pregunti per què les seves tietes van necessitar autorització per conèixer-la, li podrem explicar que va néixer en una època extraordinàriament avançada, en què els pares havien aconseguit una fita històrica: protegir els fills de qualsevol contacte que no haguessin aprovat prèviament. Al capdavall, sembla que hem descobert una nova manera d’entendre la família: en lloc de compartir la vida, administrar-ne l’accés

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada