El paper de l’equívoc sexual és omnipresent en la
comèdia en general i en la de Shakespeare en particular. És un tema força
recorrent que permet jugar molt amb el doble sentit i la complicitat del públic
per produir escenes d’un humor moltes vegades hilarant. Rosalina de Al vostre gust (1599) o Viola
de Nit de Reis (1601-1602) en són
exemples molt aconseguits. També en El
mercader de Venècia trobem el paper de la noia que es vesteix de noi, en
aquest cas Porcia, a fi d’intervenir en el judici per la demanda de Shylock.
Quan es va estrenar l’obra en el segle XVI, a
Anglaterra no es considerava adequat que les dones pugessin a un escenari.
Aquesta norma imposada pels codis morals de l’època, obligava que els papers
femenins fossin representats per nois joves que encara no haguessin canviat la
veu i, d’aquesta manera, s’acostessin tan com fos possible al físic i veu d’una
noia. Amb el pas del temps, els codis morals van anar modificant-se i avui dia,
evidentment, el paper femení d’una obra
teatral pot ser representat per una actriu. Això no treu, però, que segons
sigui el criteri de cada director es pugui recórrer –ja sigui per tradició o
per acostament a l’obra original -a la utilització d’actors per als papers
femenins (pensem, per exemple, en les representacions sacres com El Misteri d’Elx). Això sí, actualment
per motius estrictament artístics que no tenen res a veure amb els motius
inicials de l’època isabelina.
El fet que els personatges de Porcia i Nerissa es
disfressin de noi i assumeixen el paper masculí d’un advocat i el seu passant
defensors d’Antonio, provoca que es produeixi el fet artístic de la representació dins de la representació. En
efecte, els actors que personifiquen a Porcia i Merissa executen una doble
escenificació. Per una banda, com a actors, interpreten el SEU personatge, aquell que l’autor ha escrit i que el director
d’escena els ha encomanat. Per una altra, i ja dins del personatge i dins de la
història, és aquest, el personatge imaginari, el que efectua una altra
interpretació dins de l’obra.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada