dilluns, 31 d’octubre del 2022

Halloween i/o Castanyada... Serem prou astuts?

 

Ja fa uns anys, vaig escriure un  parell d’articles comentant les similituds existents entre el Halloween i la Castanyada.  Acabava el darrer amb aquestes paraules:

Les tradicions evolucionen i potser acabarem celebrant una festa que barregi ambdós costums. Per què no una castanyada terrorifica? Per què no un Halloween amb castanyes i panallets?

Fa temps, vaig llegir una frase, crec que era d’en Francesc Marc Alvaro que deia així: “Hi ha un dia en què potser ja no surt cap conill del copalta. I, llavors, cal entendre que en una batalla és millor ser intel·ligent que pur.”

Fa molts anys que cada 31 d’octubre assistim a la “lluita” entre el la tradició importada d’Estats Units de disfressar-se i la catalana de menjar castanyes i panellets. Crec que caldria ser, potser no tant  intel·ligents, sinó més aviat murris, astuts i anar cap a la fusió d’ambdues tradicions i, si en som prou, d’astuts, fins i tot aconseguirem inclinar la balança al nostre favor.

Abans, però, repassem les tradicions catalanes en el dia dels difunts (gràcies, sobretot, al Costumari Català de Joan Amades). Si n’extraiem les lògiques influències religioses (cristianes i catòl·liques) veurem que no es troben tan allunyades del Halloween.

És creença popular catalana que, per Tots Sants, al punt del migdia, els difunts que fa poc temps que han mort, surten del purgatori per anar a conviure unes hores en companyia dels seus familiars. Les seves ànimes invisibles es presenten a l’antiga casa on vivien i, durant un període curt de temps, tornen a fer vida amb els seus. Més encara, si observen que els seus familiars encara estan tristos i compungits per la seva recent pèrdua, se senten reconfortats i quan retornen al Purgatori se’ls eximeix de la pena i es dirigeixen directament cap al Cel. Si, contràriament, els familiars ja no senten cap tristor, si gairebé els han oblidat i se’ls veu alegres, les ànimes dels difunts continuaran encara al Purgatori a l’espera d’un altre any per poder redimir-se.

Fa molts anys, molt abans que arribessin les influències forànies de la festa anglosaxona, en alguns pobles de Catalunya (diuen que el Ripollès era una de les comarques on es feia), ja era tradició buidar carabasses o pebrots i guarnir-los amb una espelma encesa en el seu interior. Per tal de fer por a la gent, es penjaven dels balcons la nit del 31 d’octubre o bé es col·locaven llocs no gaire il·luminats on se sabia que hi passava gent aquella nit de Tots Sants.

Aquesta darrera coincidència me la va confirmar l’Assumpció Cantalozella, al Facebook, i em va explicar que, al seu poble, Santa Coloma de Farners, a les cases de pagès, buidaven una carbassa, s'hi feien els ulls, boca nas (ben igual com es fa a EE.UU) igual que ara i.la deixaven enmig del camp. Amb una espelma a dins. Al vespre, feia un efecte màgic.

També, segons explica l’Assumpció, hi havia “La carbassa de fer por”, buida, amb ulls i nas, s’hi introduïa una espelma. La canalla es tapava fins al cap amb un llençol. Només els sortia el braç que sostenia la carbassa amb l'espelma encesa. Trucaven a la porta d’una casa i, 1uan els obrien, feien huuuuuuuuuuuuuuu! i els donaven confits.

Els infants de diferents contrades (Lleida, Eivissa, Camp de Tarragona, Blanes...) anaven a captar per les cases i deien que ho feien per a les ànimes del Purgatori. La gent els donava llaminadures, fruits secs i queviures similars. El mateix feien a Berga, anaven per les cases a dir el parenostre per les ànimes. La gent, en agraïment, els tirava cinc cèntims.

Al Baix Llobregat i a Àger, els infants també anaven per les cases i cantaven els “Goigs de les ànimes” acompanyats amb el ritme del tabal i la pandereta. En alguns indrets, demanaven amb la frase “Dia dels morts, si voleu feu caritat” (Equivalent religiós al “truco o trato”?).

A la Conca de Tremp, els nois jugaven a fer el mort. S’embolicaven amb un llençol, es cobrien el cap amb un barret vell, s’enfarinaven la cara i es tapaven les dents amb talls de poma. Sortien als camps, fanalet en mà, per espantar la gent.

En el  Costumari Català de Joan Amades, hi trobareu al voltant de 60 pàgines que ens expliquen costums i tradicions que es feien als diferents pobles de Catalunya en els dies d’homenatge als difunts. De les seixanta, només tres ens parlen del costum de menjar castanyes. Sobre els panellets, només hi apareixen algunes referències soltes.

Tots estarem d’acord que la nit del 31 d’octubre a l’1 de novembre està amarada de simbolisme i misticisme. És quan els vius homenatgem els morts i els recordem amb ofrenes florals i cançons. I això, d’una manera o d’una altra, està present (o n’havia estat) tant en el Halloween com en la Castanyada. Totes dues tenen un origen comú en la festa pagana del poble celta, el Samhain que, fa més de 3.000 anys, marcava l’inici de l’any obscur (l'hivern comença a engolir la tardor) en una nit gairebé màgica en què la divisió entre el món dels vius i dels morts es difuminava fins a confondre’s.

Siguem astuts. Siguem murris. La meva proposta és la fusió. Digueu-li com vulgueu “la castanyada terrorífica” o com més us agradi. I per disfresses no us les acabareu. Us en proposo unes quantes, totes de la més estricta tradició catalana:

Espantacriatures valencianes per a la nit dels morts

























Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada