dijous, 21 de juny del 2018

SIXENA, la croada de la memòria (DAVANTAL del programa núm. 108 de LA CLAU de la nostra història)



L’11 de desembre de 2017, Lleida va patir els primers efectes tangibles del 155. Seguint les ordre d’un jutge d’Osca, 44 obres del Museu de Lleida van retornar al monestir de Sixena. Sense govern a Catalunya i amb el conseller de Cultura a l’exili, ja res es va poder evitar.
El nostre convidat d’avui, autor del llibre “Sixena la croada de la memòria”, ens diu, però que aquesta no és la guerra de l’art. :
Supereu el quadre del conflicte entre Catalunya i Aragó per les 97 peces artístiques i les pintures murals del monestir de Sixena. Mireu darrere el marc i hi veureu la història de veritat: reis, prínceps, comtes, cavallers, papes, soldats, lladres, salvadors, jutges, militars, pintors, polítics, arqueòlegs, falsificadors, paletes, bisbes, dictadors, advocats, policies, anarquistes, profanadors, capellans, monges…
Més de vuit segles que mostren la ficció i el fracàs d’això que s’ha anomenat Espanya, a través de Sixena. El monestir que està enmig de tot. La frontissa de Catalunya i Aragó. Aquí: entre el record i l’oblit hi viu la memòria. Aquesta és l’obra més valuosa de la vida per continuar vivint. Perquè Sixena no és una història d’art: és la darrera croada de la memòria.
El veritable botí no són les obres. Sixena no va d’art. Va de política, de religió, de cultura... Va d’ossos, de persones, de sentiments... Ens volen arrabassar la memòria perquè saben que sense memòria no podrem viure. Sense objectes podríem viure, però sense memòria, no. Ni la denominació corona catalanoaragonesa els agrada. No els agrada res que invoqui aquesta memòria.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada