Us haig de dir que no sóc un
“seguidor” de l’Eduard Voltas, titllat per alguns de “guru” d’ER (la C desapareix intencionadament), de periodista "amorrat a la menjadora", manipulador, "la minyona d'ER"... Malgrat tot, el seu darrer article “Apunts processistes d’estiu (2019)” crec que posa
el dit a la nafra en molts aspectes que caldria, si més no, reflexionar i
debatre en el si de l’independentisme.
Abans que m’ho comenceu a
dir per twitter, haig de confessar que sóc processista. Per què? Per deformació
professional (filòleg) que em diu que “procés” és “la manera de descabdellar-se
una acció progressiva”. O, en termes més específics, “concatenació d'accions
que segueix un sistema i que condueixen a un resultat determinat”. És cert que
en tot procés hi ha una deriva contínua i progressiva transformació dels que
l’integren; i que aquesta pot ser de signe positiu i ascendent o, també, de
signe negatiu i descendent. No cal que us digui que el meu processisme està
ancorat al signe positiu.
Una prèvia abans de posar les meves reflexions negre sobre blanc... El 2017 es va fer evident el fracàs del model de desconnexió (de la llei a la llei) que s’havia dissenyat per assolir la independència. Era un model basat en la manera com Estònia, Letònia i Lituània es van emancipar de Moscú. El fracàs es va produir perquè no es va sospesar suficientment la diferència entre aquestes repúbliques bàltiques i Catalunya. Els països bàltics eren repúbliques que tenien totes les estructures i poders d’un Estat (legislatiu, judicial i executiu). Quan els parlaments estonià, letó i lituà van proclamar la independència, van poder exercir el domini del territori i van poder esperar durant pocs mesos el reconeixement diplomàtic internacional.
Una prèvia abans de posar les meves reflexions negre sobre blanc... El 2017 es va fer evident el fracàs del model de desconnexió (de la llei a la llei) que s’havia dissenyat per assolir la independència. Era un model basat en la manera com Estònia, Letònia i Lituània es van emancipar de Moscú. El fracàs es va produir perquè no es va sospesar suficientment la diferència entre aquestes repúbliques bàltiques i Catalunya. Els països bàltics eren repúbliques que tenien totes les estructures i poders d’un Estat (legislatiu, judicial i executiu). Quan els parlaments estonià, letó i lituà van proclamar la independència, van poder exercir el domini del territori i van poder esperar durant pocs mesos el reconeixement diplomàtic internacional.
Voltas parla d’eixamplar la
base... Tots volem eixamplar la base.
Ara bé, aquest eixamplament no pot ser en si mateix un objectiu. L’eixamplament
ha de ser una conseqüència directa de fer bé les coses. La meva coincidència
amb Voltas es troba en la frase en què argumenta que cal continuar acreditant
majories democràtiques. Em direu...”Encara més?” Doncs, fins que no assolim el
marc ideal en què puguem esdevenir independents caldrà continuar fent-ho sempre
que sigui necessari. No n’hi ha, ni n’hi haurà, prou amb això, segur. Caldrà
una estratègia unilateral basada en la suma de la desobediència civil i la
legitimitat democràtica. Legitimitat que ja tenim, però que hem de continuar
refermant en totes les eleccions que es puguin produir.
Segon punt important de
l’article d’en Voltas i que ell anomena “(Des)Control de territori”. Em sembla
un punt clau, perquè no hi haurà independència sense control del país i Voltes
posa el dit a la nafra. Coincideixo amb ell en el fet que sembla que molts de
nosaltres confonguem control del país(controlar fronteres, aeroports,
infraestructures bàsiques i continuar fent-les funcionar) amb descontrol, que
vindria a ser el mateix, però impedint que aquestes infraestructures funcionin,
I no cal dir que el principal element de control és els cos dels Mossos
d’Esquadra. Si, exacte... els mateixos que ja tenien preparada la detenció del
president Puigdemont i tot el seu govern l’1 d’octubre.
Tercer punt de la discòrdia:
el referèndum acordat. Sóc conscient que, parlant de referèndum acordat, em pot
caure al damunt tota la força verbal (i escrita) d’alguns independentistes. Em
direu: “El referèndum ja el vam fer l’1 d’octubre”. I, malgrat tenir la vostra
gran part de raó, crec sincerament que la independència consolidada només
arribarà després d’un referèndum acordat
amb l’Estat i que només serà possible en el marc internacional. I, totalment
d’acord amb aquest paràgraf de l’article d’en Voltas: “De la mateixa manera que
no em sé imaginar una independència que no vingui d’un referèndum acordat, no
em sé imaginar una referèndum acordat que no vingui d’una estratègia de
desobediència civil sistemàtica i massiva que, si vol ser realista, ha
d’assumir els costos d’una repressió molt més dura que no la patida fins ara.”
Aquesta és la clau de la
qüestió. Em remeto a uns articles publicats el desembre de l’any passat, el
primer dels quals es titulava “Desobediència civil i Acord de Pau (1)”. Fent
referència a uns articles del company Josep Pinyol, historiador i analista en
prospectiva política, escrivia:
Davant
l’evidència del fracàs de la transició de la llei a la llei prevista a la Llei
de Transitorietat Jurídica, Pinyol creu que el camí només pot ser el d’adaptar
la realitat catalana a l’exemple de l’Índia i de Mahatma Gandhi. Un camí més
llarg i dur: la desobediència civil fins a forçar unes negociacions amb l’Estat
espanyol que culminin amb un Acord de Pau.
Quart punt de l’article. Més
discòrdia encara, sobretot per aquesta frase: “L’única desobediència
políticament útil és la civil, i això vol dir un esquema en què els polítics no
s’arrisquen personalment i en canvi els ciutadans sí.” En l’especial i
particular món de twitter plouen punyals...
Ho he escrit altres
vegades... La Generalitat només és (i pot ser) autonòmica. Només es pot limitar
(i si ho fa ja seria molt) a fer funcionar el país, a governar-lo de manera que
intenti donar resposta a les prioritats socials i a la construcció d’un espai
dominant per aconseguir un referèndum com a instrument de solució (més com
operació de denúncia de l’immobilisme del PSOE i de l’Estat espanyol que com opció
amb possibilitats d’èxit).
Sobre el cinquè punt de
l’article: unitat, em quedo amb aquesta frase que comparteixo íntegrament: “Segurament
si la societat civil fos capaç de tenir una agenda pròpia i potent al carrer,
els partits s’ho pensarien molt abans de desmarcar-se’n”.
Segurament em repetiré, però
tinc molt clar que ens trobem en la segona etapa del procés d'independència. En
aquesta fase, hi ha tres elements bàsics i que fan que coincideix en bona part amb
l’article d’en Voltes.
Una altra prèvia... Els nostres presos mereixen tot el respecte, solidaritat i suport que els puguem donar. Ara bé, el procés d'independència no es pot dirigir des de la presó. Dit això, veiem quins són els tres elements clau:
Una altra prèvia... Els nostres presos mereixen tot el respecte, solidaritat i suport que els puguem donar. Ara bé, el procés d'independència no es pot dirigir des de la presó. Dit això, veiem quins són els tres elements clau:
1.) L'espai lliure de
Brussel•les amb un impuls definitiu al Consell per la República com a
instrument cabdal, d’una banda, en l’àmbit internacional i, de l’altra, com a element
bàsic per anar creant les eines de l’estat que volem crear i com a òrgan màxim
de direcció col•legiada d’aquesta segona etapa del procés.
El Consell de la República
ha de ser l’autèntica direcció política del procés de la qual sempre n’ha estat
mancat. És on s’ha d’elaborar l’estratègia
compartida entre partits i entitats i aprovada per l’Assemblea de Representants
del CxRep que haurà estat escollida democràticament.
Finalment, és també en el
marc del Consell per la República que caldrà construir el suport polític i
econòmic per als presos i exiliats. Un suport per a ells i les seves famílies i
també per al procés d’internacionalització de la causa judicial, que serà un
altre dels cavalls de batalla en aquesta segona fase del procés.
2.) La Generalitat, que no
pot ser altra cosa que autonòmica, cal preservar-la del 155 o succedanis i ha
de poder governar el dia a dia. S’ha de limitar només a governar? (que ja seria
molt). No. Caldrà que el Govern, com està fent, estiri la corda al màxim amb
l'Estat... sense arribar a trencar-la. Aprovar lleis encara que després siguin
declarades inconstitucionals. Mantenir un pols constant amb l’Estat. Destapar
una i altra vegada les “vergonyes” d’aquest Estat.
El Parlament haurà de
proposar les noves lleis que podran servir en el nou Estat, però que també poden ser vàlides per
a la Generalitat autonòmica. Lleis que comencin a dibuixar entre la població
com pot ser el nou país que volem construir com, per exemple, una nova Llei
electoral, una Llei que simplifiqui l’administració o una Llei de protecció
dels drets bàsics com són la salut, l’educació o l’habitatge.
Els parlamentaris a Madrid
només han de tenir com a objectiu debilitar el Govern de torn i l’Estat
espanyol.
3.) Finalment, la societat
civil, la força de la gent, que és la que ha d’acabar decantant la balança per
aconseguir la independència. La meva opinió és que mitjançant un referèndum o
un acord de pau amb l'Estat espanyol, imposat per la comunitat internacional,
forçada per la legitimitat democràtica i la desobediència civil.
Pel que fa a la desobediència
civil cal tornar als articles de Josep Pinyol:
“La
desobediència civil ha de tenir un caràcter de masses per ser efectiva en la
lluita per la independència i, en els països amb eleccions, ha d’anar
acompanyada de la legitimitat democràtica guanyada a les urnes. Els desordres
públics fets per persones que eviten ser identificades per eludir l’acció de la
justícia no poden ser considerats desobediència civil. [...] La indignació i la
ràbia d’un moment no poden determinar la via de la desobediència...”
“Les
campanyes de desobediència civil han de ser compartides per les organitzacions
cíviques i les formacions polítiques, en especial quan s’ha d’aplegar la
insubmissió amb la legitimitat democràtica de les institucions. Les accions
insubmises que no formen part d’un pla general i que no estan molt justificades,
causen molt de patiment sense generar avenços vers l’exercici dels drets
inalienables conculcats. La desobediència civil no es pot confondre amb una
insurrecció de baixa intensitat perquè requereixen una actitud d’empatia fins i
tot amb els opressors, creure’ls susceptibles de ser commoguts pel patiment que
infligeixen.
Aquest
és ,segur, un camí més llarg i, sobretot, més dur perquè...
“La
desobediència civil és una cursa de llarg recorregut que no pot obtenir
resultats immediats sinó que erosiona el contrincant poderós a base d’acumular
patiment a la part feble.
I
aquí és on es podrà saber si som febles o som forts. La desobediència civil
comporta més repressió, més detinguts, més empresonaments. Tothom n’ha de ser
conscient, polítics, dirigents i l’avantguarda civil que haurà de suportar el
vessant més dur de la repressió. Demostrarem que som forts i guanyarem la
independència si ens sentim i som capaços de tirar endavant aquesta estratègia
de desobediència civil. Serem febles i haurem d’esperar temps millors si no ens
sentim amb forces per combatre l’Estat d’aquesta manera.
Bon article Jaume. Bona estratègia.
ResponElimina