“Dimecres l migdia va tancar totes les portes i
finestres de la cuina, va obrir el gas i es va ajeure a terra, panxa enlaire;
va morir una estona més tard. Divendres al matí, quan encara no havien arribat
els de la funerària, el carter va dur un carta en un sobre sense remitent.”
Així comença el conte de Quim Monzó La carta, una narració curta que
s’integra dins del recull Olivetti, Moulinex,
Chaffoteaux et Maury que Monzó va escriure l’any 1980. El tema central
podria ser l’adulteri –en un principi ho sembla-, però més endavant veiem que
és molt més. El protagonista “dolent” de la història torna a ser la dona, la
dona que enganya, la dona que fa mal. El tema és l’engany, un engany revestit,
però, d’una diabòlica maldat que desencadena la tragèdia –les tragèdies-
posterior.
El missatge conté tot un seguit de retrets que una dona adreça al suïcida:
“Caríssim mitjamerda,
He anat rebent les teves cartes, però fins fa un parell de dies no he tingut temps de llegir-les. I et contesto amb el benentès que és la primera i l’última vegada que ho faig. Altra feina tinc que dedicar-me a consolar pobres d’esperit com tu.”
He anat rebent les teves cartes, però fins fa un parell de dies no he tingut temps de llegir-les. I et contesto amb el benentès que és la primera i l’última vegada que ho faig. Altra feina tinc que dedicar-me a consolar pobres d’esperit com tu.”
La dona ha abandonat el suïcida per un altre
home. El que podia haver estat un adulteri s’ha confirmat amb una separació
definitiva. La dona no se n’està de ferir l’home amb les seves paraules:
“Viu fora del món. Saps prou bé que mai no
tornaré amb tu, perquè tu i jo ja ens hem donat tot el que podíem donar-nos;
que, fet i fet, era ben poc. No em vinguis amb històries lacrimògenes, doncs.”
Les paraules enverinades continuen, ara des del
vessant sexual:
“I, com que ets de mena masoquista, t’explicaré
que només de mussitar-me a l’orella tot el que em farà, m’humiteja com tu no
m’has humitejat mai. Puc passar hores i hores acariciant-lo, i quan me n’atipo
faig que descarregui on vull. Després no he de fer res més que tornar a
començar. És tan diferent de tu!”
Més endavant veiem que la situació d’engany
amorós es reprodueix també en aquest nou episodi d’amor que viu la dona. Més
encara, hi podem copsar una al·lusió al mite de Fedra-Hipòlit, reproduït en el
Tirant lo Blanc amb els amors de l’Emperadriu:
“Per si et serveix d’algun consol (o per si
augmenta el teu patiment), vull dir-te que he començat a sortir amb un noi molt
bufó, i el Bert està un pèl gelós, tant com tu la primera vegada que vaig
dir-te que sortia amb el Bert.../... Aquest és molt jove.../... M’hi sento
protectora, com una mare.”
El final de la carta és sorprenent, perquè ens
adonem que la situació d’amor-engany-amor-suïcidi és un fet que es repeteix en
el temps com una cadena sens fi:
“I, pel que fa a l’amenaça que fas de
suïcidar-te, et diré que la trobo de mal gust i poc enginyosa, ja que, si
pretens fer-me el mateix xantatge que em va fer el Toni quan vaig deixar-lo per
tu, et recordaré que ell, com a mínim, va tenir els pebrots de fer-ho, mentre
que, de tu, ho poso en dubte.”
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada