El professor Josep Martí ens comenta
en l'article "Catalunya al tombant del mil·leni: multiculturalisme i identitats ètniques" les dificultats que existeixen per desenvolupar el concepte
teòric de l’interculturalisme. Sí, com insinuàvem en el final del comentari
anterior, el multiculturalisme no resol els problemes de la coexistència de
diverses cultures en una mateixa societat, és evident que cal anar més enllà i
fer nous plantejaments que ens facin avançar en aquest tema.
L’interculturalisme és, doncs, el nou model que pretén anar més enllà del que
coneixem com a multiculturalisme.
El professor Martín Rodríguez [1] classifica el
desenvolupament ciutadà en tres estadis. El primer, seria el del
contraculturalisme; enfrontament, destrucció de cultures. El segon, seria el
del multiculturalisme; el reconeixement de la diferència cultural i, el tercer,
el de l’interculturalisme que, per una banda, seria un desig i, per l’altra, un
objectiu a assolir.
L’interculturalisme, doncs, és més un
desig, un projecte que no pas una realitat. El model es basa en la igualtat, en
la justícia, en el diàleg, en el consens entre cultures. Un model de
reciprocitat cultural sobre una base d’igualtat entre totes les cultures que
necessita, evidentment, d’una societat amb mentalitat oberta i pluralista on
tothom faci esforços per comprendre la realitat de l’altre com a via
d’enteniment i d’intercanvi.
Fonamentat en els principis de
l’aculturació, l’interculturalisme vol potenciar el contacte directe entre
grups socials amb cultures diferents. Vol superar la simple juxtaposició de
cultures i esdevenir una superació del multiculturalisme que aïlla, relativitza
i infravalora cultures. En contra, l’interculturalisme treballa per la igualtat de totes les
cultures i per la integració efectiva de tots els ciutadans, pertanyin a la
cultura que pertanyin, en tots els òrgans socials i polítics del país
d’acollida.
En el seu article, però, el professor
Josep Martí posa el dit a la nafra: com s’arriba a l’interculturalisme?, i més
encara, estem preparats i predisposats per arribar-hi? Martí, mitjançant el
retret carregat d’ironia, posa en evidència la nostra manera d’actuar davant
d’una cultura diferent i la peculiar forma que tenim d’entendre la
interculturalitat. Som capaços de comprendre l’altre -i fins i tot d’establir
un diàleg cultural interactiu- en aquells punts més lúdics de la seva cultura,
però tot és molt diferent quan, com deia el futuròleg John Naisbitt,[2] els ponts de d’intercanvi
s’han d’establir amb els deep values, els valors profunds: la llengua,
la religió, fins i tot l’art o la cultura en general. Com molt bé argumenta el
sociòleg i politòleg italià Giovanni Sartori: “les diversitats es poden reagrupar
en quatre categories: lingüística, de costums, religiosa i ètnica. Dues
d’aquestes, la religiosa i l’ètnica, constituirien estranyeses radicals
que són difícilment integrables…/…observant l’arribada d’aquests inintegrables,
em pregunto fins quan es podrà suportar, fins on es podrà tibar la corda
abans que es trenqui.”[3] El que sí resulta evident
–i això és el que cal extreure de l’article de Josep Martí- és que els “nous
immigrants” aporten a la nostra societat una diversitat cultural, lingüística i
religiosa que no sempre resulta fàcil d’acceptar pel que representa de
qüestionament dels propis valors o, fins i tot, d’enfrontament.
Per acabar, voldria centrar-me en una
visió més particularista, però no per això exempta d’universalisme, la que ens
afecta directament com a ciutadans dels Països Catalans. El camí que ha de
conduir a la integració dels nou vinguts dins de la societat i de la cultura
catalana, és un camí complicat. Com diu Jesús Tuson matisant el concepte
d’integració: “Quan es parla d’integració, el que caldrà entendre és integració
mútua, bidireccional, entre els uns i els altres.”[4] Serà, doncs, un camí en
què caldrà cercar noves estratègies i nous models que afavoreixen l’intercanvi
i ens facin avançar en la via de la interculturalitat.
Situats en aquesta via d’avenç
continu, m’agradaria citar una interessant proposta del filòsof Josep Maria
Terricabras que pot servir com a conclusió al comentari de tots dos articles:
”Hem d’abandonar el concepte d’identitat
i adherir-nos al d’identificació. Una concepció essencialista de la identitat
nacional ens voldria a tots dissenyats pel mateix patró, assimilacionista amb
vista als nouvinguts; però avui és absurd pensar que tots els membres
d'una col·lectivitat nacional estaran units per algun tret essencial que els
caracteritzi uniformement: això significaria la formació de guetos i l'exclusió
dels "altres". En canvi, el concepte d'identificació invita a
trobar "tot un munt de coincidències lliures": encara que tu i jo
siguem diferents, tenim o podem tenir molts elements en comú: preferències,
gustos, maneres de fer, projectes; aconseguit això, cada persona, cada grup pot
viure amb els altres sentint-se part («part», no «tot») dels altres, cosa que
permet parlar d'un poble raonablement cohesionat" però no uniformat.”[5]
El futur passa per aconseguir pobles
cohesionats i no pobles uniformats. L’adéu doncs, al monoculturalisme, al melting
pot i al multiculturalismne particularista. L’interculturalisme és l’utopia
desitjable. En termes poètics, potser ha esdevingut la nova Itaca vers la qual
seguim avançant.
BIBLIOGRAFIA
Bilbeny, Norbert. Sobre la interculturalitat. Articles. Dins de: http://www.geocities.com/nbilbeny/articles
Dahrendorf, Ralph. El dilema del multiculturalismo. Diari La Nación. Dins
de: www.lanacion.com.ar/opinion
Daniel. Jean. Estrangers al segle XXI. Setmanari Le nouvel
observateur. París. Dins de http://www.referencies.com
Interculturalitat. Mòduls UOC. Barcelona, setembre 2004.
Morales,
Mario Roberto. Variaciones sobre
multiculturalismo e interculturalismo. Diari SigloXXI (29-7-2000).
Dins de: http://www.geocities.com/tayacan_2000/aportes/moralesot.html
Naisbitt,
John. Megatrends
2000. (1990)
Pujol, Jordi. Globalización e
identidad. Conferència a la Universitat d’Alcalà
d’Henares, (1-2-2001). Dins de: http://www10.gencat.net/president/AppJava/cat/president/discursos/prespujol
Rodríguez Rojo, Martín. El interculturalismo, tema de nuestro tiempo. Comunicació
per al XII Congrés de psicologia de la infància i de l’adolescència.
Valladolid. Dins de: http://dewey.uab.es/pmarques/dioe
Sartori, Giovanni. La sociedad multiètnica. Pluralismo, multiculturalismo y
extranjeros. Madrid, Taurus.
Sureda Negre, Jaume. D’educació i
immigració. (Sobre l’opció entre un somni i un malson). Dins de: http://www.tribunadelmediterraneo.com/index.htm
Terricabras, Josep Maria. Raons i tòpics. Catalanisme i anticatalanisme, Barcelona.
La Campana 2001.
Tuson, Jesús. Patrimoni natural. Els camins de l’entesa Empúries, 2004.
Barcelona
[1]
Rodríguez Rojo, Martín. El interculturalismo, tema de nuestro tiempo. Comunicació
per al XII Congrés de psicologia de la infància i de l’adolescència. Valladolid
[2]
Naisbitt, John. Megatrends 2000. (1990).
[3]
Sartori, Giovanni. La sociedad multiètnica. Pluralismo, multiculturalismo y
extranjeros. Madrid, Taurus.
[4] Tuson,
Jesús. Patrimoni natural. Els camins de l’entesa Empúries, 2004.
Barcelona
[5]
Terricabras, Josep Maria. Raons i tòpics. Catalanisme i anticatalanisme, Barcelona.
La Campana 2001.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada