Alguns ja sabeu que sóc filòleg i que he treballat durant anys com al que en diuen "Tècnic de Normalització Lingüística", una denominació que abasta forca feines diferents relacionades amb la llengua catalana. Bàsicament em vaig dedicar a fer classes de català per a adults.
Regirant papers, avui he recuperat un text que vaig escriure als meus alumnes d'algun dels nivells C que he fet. Ha de tenir molts anys, 25 o 30. Potser algun alumne el pot recordar.
Als meus alumnes del nivell C
Una
prèvia abans de començar. Observareu que el text està redactat d’una manera
molt peculiar. Se us farà dificultós de llegir amb tants incisos. No se us
acudeixi mai de redactar d’aquesta manera (si no és amb una intenció molt
clara i justificada, com és el cas).
Bé,
això s’acaba. Arribem al final de curs. Darrere (adverbi...acabat en –e-) queden ja unes quantes hores de classe.
Si m’ho
permeteu i, si no, (separat, darrere hi ha un verb elidit) ho faré igualment.
Aquí teniu les darreres recomanacions, sempre amb l’objectiu que us puguin
servir d’alguna ajuda a l’hora (separat... diferenciar de “alhora”, adverbi) de
fer la prova. També em serveixen per dir-vos adéu, o millor, a reveure, i
agrair-vos (sense dièresi... és un infinitiu) la vostra companyia durant
aquests darrers mesos.
Vull
dir-vos que la majoria de vosaltres –no ben bé tots, va remarcar- heu treballat
força durant el curs. Si no ens ho juguéssim gairebé (adverbi...una sola
paraula. Diferenciar de “gaire bé”... quantitatiu més adverbi) tot en una prova final, alguns gairebé tindríeu
(accent... forma plana acabada en diftong) l’apte o l’apta (és una adjectiu variable)
l’abast de la mà.
Ja
sabeu què (amb accent –interrogatiu-) en penso de la prova, si és( accent, verb
ser) que les vegades que n’hem parlat (verb preposicional...”parlar de”, pronom
feble EN) a classe tenia la sort que m’escoltéssiu, però hi incidiré (complement
preposicional... “Incidir en”, pronom feble HI) una mica més. M’agradaria,
voldria, que superéssiu l’examen, però (davant de la conjunció “però”, accent obert... coma) m’agradaria
molt més que si el dia que llegiu els resultats veieu que sou “No aptes”,
després de l’empipamenta i els renecs interiors o exteriors naturals, lògics i
habituals, penséssiu (paraula plana acabada en diftong, accent tancat, com tots
els imperfets de subjuntiu de la mateixa conjugació) que, en el fons, no heu
perdut el temps. Sí (amb accent... afirmació), ja sé que això és molt fàcil i
molt maco de dir, però molt difícil d’assumir, però... -què voleu- sempre ha
estat una de les il·lusions i objectius quan començo a impartir un curs de
català.
Passo
ja (verb passar....S sorda entre vocals... doble “S”) a oferir-vos algunes
recomanacions, la majoria ja conegudes per tots vosaltres.
1. D’aquí
al dia de l’examen repasseu allò (accent obert) que us sembli que porteu més fluix.
Sobretot (una sola paraula. Diferenciar de “sobre tot” feu i refeu els
exercicis del dossier.
2. Si
podeu, que algú us faci dictats. Repasseu-los i fixeu-vos bé (adverbi... amb
accent diacrític) en les errades.
3. No
oblideu la part oral. Practiqueu tot el que (forma de relatiu correcte,
equivalent a “allò que”) pugueu, sobretot la lectura en veu alta.
4. El
dia de la prova intenteu evitar els nervis. Ja sé (verb “saber”, amb accent)
que és difícil. No us precipiteu. Penseu que disposeu de dues (femení) hores.
Aprofiteu fins al darrer minut.
5. Quan
arribi el dictat, concentreu-vos al màxim. En la primera lectura, NOMÉS
escolteu i fixeu-vos en què diu i com ho diu. Ja tindreu temps de penar en com
s’escriu. Quan dictin, és quan més concentrats heu d’estar.
6. En
la segona lectura, repasseu els signes de puntuació (atenció a les pauses) i
vigileu que no us hàgiu deixat res. Després (aguda... accent tancat) comproveu
l’ortografia (IA no és diftong, sense accent, doncs). Penseu per damunt de
tots en aquelles faltes que acostumeu a
cometre i que denominem com a “tontes” (barbarisme). No és tan greu
equivocar-se en una paraula complicada. El que és més greu és quan ens equivoquem en paraules que coneixem abastament (ÉS del verb ser... TÉ del verb
tenir...Accents “fàcils”... Gerundis que acaben en -NT... Infinitius que acaben
en –R, etc.etc.) Concentreu-vos en allò que sabeu, que segur que és molt.
7. En l’article
d’opinió, penseu abans d’escriure. Quan comenceu a redactar heu de tenir una
mica les idees clares sobre allò que voleu explicar. Primer, idees. Després,
traslladeu-les al paper. Finalment, repasseu l’ortografia i torneu a pensar en
tot allò que sabeu. No podeu equivocar-vos en allò que coneixeu bé. Si (sense
accent, és un condicional) s’hi fixeu bé, en aquest paràgraf he repetit tres
vegades “allò”. Error, doncs, de variació.
8. Les
preguntes de gramàtica, llegiu-les amb atenció abans de contestar-les. No
correu. Sense presses. Responeu (imperatiu... sense cap “G”) totes les
qüestions. No deixeu preguntes sense respondre. (Ja he tornat a repetir un
verb... error de variació)
9. Se m’acudeixen
moltes més coses per dir-vos, però em sembla
que us marejaria més del compte. Potser ja ho he fet una mica. Si no
(separat... darrere hi ha un verb) us agraden les recomanacions, ja ho sabeu:
(dos punts...introducció, obertura a una explicació) les envieu a “l’arxiu americà”.
Vosaltres mateixos.
10. Res més.
Agrair-vos, si heu arribat fins aquí, la vostra atenció. Per a mi, ha estat un
autèntic plaer (sempre ho és) poder haver-vos fet aquest curs de nivell C.
Gràcies, també, per les vostres preguntes, pels vostre dubtes, perquè és a
través d’ells com m’ajudeu a mi a aprendre (després de la P... no us deixeu la
R) en cada classe alguna cosa nova.
A reveure i bona feina!
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada