divendres, 6 de juny del 2025

Educar o instruir: o eduquem o els patirem



La lectura de l’article Educa’ls o pateix-los,[1] d’Alfons Duran-Pich, m’ha portat a reflexionar sobre un sistema educatiu cada vegada en més davallada.

Marc Aureli, emperador estoic, diferenciava clarament entre instruir i educar. Instruir és transmetre coneixements; educar és formar el caràcter, el sentit crític, la responsabilitat. I és justament aquesta distinció la que avui tenim més oblidada en la nostra societat. Vivim envoltats d’informació, d’accés immediat a dades, de coneixements superficials —però cada cop més buits de sentit i de valors. Tenim una societat aparentment instruïda, però perillosament mal educada.

Aquesta crisi d’educació es manifesta clarament en el sistema educatiu català i espanyol. La recent decisió de la Generalitat de Catalunya de tornar a penalitzar les faltes d’ortografia a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) —després d’haver anunciat que no ho faria— ha reobert un debat urgent: quin és el nivell real dels nostres estudiants? I el que és més important: ens preocupem realment per la seva formació lingüística i humanística, o només volem que passin de curs amb mínims?

Les veus dels professors universitaris són clares i preocupants. El problema no és només l’ortografia, sinó una desconeixença generalitzada del funcionament de la llengua. I encara més, i més greu quan es tracta de la llengua del país: el català. Molts joves arriben a la universitat amb un domini insuficient de la gramàtica, amb greus mancances de vocabulari i amb una comprensió lectora deficient. No és que no sàpiguen escriure amb correcció; és que no saben estructurar idees, argumentar amb coherència, comprendre textos complexos o fer servir la llengua com a eina d’expressió i pensament.

I quan això passa amb la llengua pròpia dels nostres països, amb el català, el problema és doble: és lingüístic i és polític, cultural i identitari. Sense un bon domini del català, no només s’empobreix l’educació de l’individu, sinó que es compromet la continuïtat de la llengua com a vehicle de coneixement, cultura i cohesió. En una societat cada cop més castellanitzada, on la pressió mediàtica i social desplaça el català a espais marginals, l’escola i la universitat haurien de ser bastions de resistència. I no ho estan sent.

Com apuntava fa poc Susana Quadrado a La Vanguardia[2], el nivell general de comprensió lectora ha baixat de manera alarmant, segons les darreres dades de l’informe PISA[3]. No només llegim menys, sinó que entenem menys allò que llegim. Quadrado titula el seu article amb provocació i lucidesa: “Cada vez más lerdos”. I té raó. Si no entenem el que llegim, no podem pensar amb claredat, ni decidir amb llibertat. Ens convertim en individus dòcils, fàcils de manipular, incapaços de qüestionar discursos polítics o mediàtics.

Aquesta pobresa educativa no és casual. Tal com denuncia l’article "Educa’ls o pateix-los", estem immersos en una societat que confon educació amb domesticació. El sistema —amb els seus polítics, jutges i institucions europees— ens vol entretinguts, confosos i inofensius. En lloc de formar ciutadans lliures, forma consumidors obedients. I mentre es banalitza l’ensenyament de les llengües pròpies, es converteix el català en una peça de museu, relegat a assignatures marginals o usos folklòrics.

Quina educació volem? Una que ens permeti aprovar exàmens sense faltes o una que ens ajudi a pensar, a ser crítics, a estimar la nostra llengua i cultura, a construir una societat millor? Potser és hora de deixar de confiar només en les institucions —que cada vegada semblen més incompetents i autocomplaents— i assumir que l’educació és un compromís col·lectiu, que ha d’anar molt més enllà de l’aula i de la llei.

Com escriu Alfons Duran en el seu article: “deia Samuel Beckett, “Godot no vindrà”. No esperem solucions miraculoses. La responsabilitat és nostra. Eduquem-nos —i eduquem els nostres joves— abans que la ignorància ens passi definitivament per sobre. O eduquem... o els patirem.  


[1] Duran-Pich, Alfons “Educa’ls o pateix-los” https://www.alfdurancorner.com/#

[2] Quadrado, Susana “Cada vez más lerdos” https://www.msn.com/es-es/noticias/virales/cada-vez-m%C3%A1s-lerdos/ar-AA1G6zMn

[3] El Punt Avui “Davallada històrica de Catalunya a l’informe PISA” https://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/2362641-davallada-historica-de-catalunya-a-l-informe-pisa.html

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada