Per acabar aquest petit tast, comentem breument un poema complet: Les cireres ingènues, que pertany al cicle de la infantesa.
Mena els infants Pantídia per la verdor
del prat
un dia clar de juny, obert de bat a bat;
hi ha flors a cada marge i el cel és
innocent,
la
pols mateixa, quan es mou, és resplendent
Pantídia és un nom grec que
significa “la que tot ho veu”, “la que tot ho sap”.
I criden els infants en blanca volior,
i canten i s’empaiten dellà de les
passeres.
del cirerer hi veuen l’ombreig i
l’abundor;
mil
boques totes a riure, l’esclat de les cireres.
Cal interpretar “Blanca
volior" com el moviment que fan els infants en similitud als estols
d’ocells.
“Mil boques a tot riure” és la
rialla franca i oberta dels nens, tot identificant-la amb el fruit, les
cireres.
Al cor de l’arbre, hissada sobre els
arbratges molls,
la mare, penjarelles de foc posa en
senalla,
i vora seu convoca els cants i la
batalla:
--
Per al que vingui tot seguit hi ha dos penjolls!—
“Penjarelles de foc”,
metàfora que fa referència al color vermell de les cireres.
“Convoca els cants i la
batalla”, metàfora de la colla d’infants que juguen, s’empaiten i criden.
I n’heuen tots, i fugen d’uns vímets a
l’abric
i tot seguit adornen les càndides
orelles:
o nas i boca es pinten d’uns regors
vermelles,
de
llurs dentetes d’esquirol en el fadic.
“Regors”, significa “regades”,
regalims”.
“Fadic”, esforç que es fa
per vèncer una gran dificultat.
Carner va introduir en la
seva producció una gran quantitat de paraules noves. Algunes van ser recollides
pel Diccionari Normatiu i altres es mantenen com a aportacions que enriqueixen
la llengua.
Tot sol, amb les cireres s’alegra el més
infant,
i en ses mans bellament saltironen i
dansen,
¡i quin obrir-se els ulls que miren, i
no es cansen,
les
joies de l’estiu que tenen al davant!
La mare al va a collir, l’alçà a la llum
del dia
i el féu, contra del cor, lloat i
beneït:
--l’un vol la vanitat, l’altre cerca el
profit;
el
benaventurat és qui pren l’alegria.
En aquestes dues estrofes
finals podem veure el fil argumental i la lliçó moral del poema. Pantídia va
donant cireres als seus tres fills un dia lluminós del mes de juny. Mentre ho
fa, contempla les tres actituds diferents que els infants segueixen davant dels
fruits: l’un busca la vanitat i es guarneix amb les cireres. Un altre busca el
profit i se les menja. Només el més petit de tots les contempla encisat i rep
les lloances de la mare.
La moralitat del poema mostra que és més positiva l’actitud contemplativa i meravellada davant del món, que no pas l’actitud que intenta aprofitar-se’n o vanagloriar-se’n. El benaventurat és aquell que sap apreciar la bellesa del món i que en gaudeix.
Bibliografia:
Els fruits saborosos. Josep Carner. Edició i notes a cura d'Esther Centelles. L'alzina. Ed. 62
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada