Mai us ha passat que,
tot llegint un llibre, us heu anat aturant contínuament mentre llegíeu? I no
pas per cap mena de desinterès, més aviat al contrari, sinó a causa d’una gran afluència
d’idees, d’excitacions, d’associacions? No us ha passat mai això de llegir alçant
el cap? (El susurro del lenguaje. Roland Barthes)
Roland Barthes, crític literari, explicava la noció d’intertextualitat d’aquesta
manera:
“Tot
text és un intertext; altres textos hi són presents; en estrats variables, sota
formes més o menys reconogscibles; els textos de la cultura anterior i els de la
cultura que l’envolta; tot text és un teixit nou de citacions anteriors. [...]
La intertextualitat, condició de qualsevol text, sigui el que sigui, no es
redueix, com és evident, a un problema de fonts o d’influències; l’intertext és
un camp general de fórmules anònimes, l’origen de les quals és difícil de
localitzar, de citacions inconscients o automàtiques, presentades sense posar
entre cometes.”
En literatura, tot està, doncs,
inventat?
Potser sí, però no hi ha dubte que l’ésser
humà que escriu –l’escriptor, l’escriptora- reflecteix en la seva obra
sentiments, idees, pensaments, experiències, però ho fa a través d’una única i
singular visió. La seva vida –en majúscules- s’aboca dins l’obra, de tal manera
que són indestriables l’una de l’altra. Una vida que és un cúmul
d’experiències, d’emocions i de sentiments. Sí. Però que és quelcom més que tot
això. Una vida és també el bagatge cultural, el bagatge de coneixements, el
bagatge ideològic que cada persona arrossega amb ella i que, una vegada passat
pel filtre únic, pel filtre individual, pel filtre singular que cada ésser
representa, brolla novament en forma de paraules, reverteix de nou a través de
l’obra escrita. Vida i obra formen, d’aquesta manera, una amalgama única que
confereix al poema, a la narració o a l’assaig un caràcter d’autèntica
originalitat.
Joan Fuster deia que l’artista només es
comunica dient coses i que, en dir coses, diu, no només allò que és seu -pròpiament
seu-, sinó que està dient el que altres ja han dit. I ho reafirmava en un
aforisme: “L’obra té una entitat
autònoma, però alhora manté arrels en l’home de què procedeix i en l’home que,
en assumir-la, torna a donar-li vida actual .” És –deia Fuster- un
procés d’encarnació que no és complet fins que, tot tancant aquest procés, hi
participa el lector. Com deia Montserrat Roig: “De la subjectivitat (idees, pensament) a l’objectivitat (llibre) per
tornar de nou, a través dels lectors, a la subjectivitat.”
Potser tot
està inventat...però també és cert que ho reinventem tot dia a dia. La
intertextualitat hi és present en totes les obres. Interpretem i reinterpretem
constantment; escriptors i lectors. Potser tot està inventat... però encara
queda molt per interpretar i per reinterpretar; per llegir i per dir.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada